Digitális
esélyegyenlőtlenség, kockázatok I.
Az
elmúlt órán alkalmam volt megismerkedni a digitális esélyegyenlőtlenség
problematikájával és az internettel kapcsolatos kockázatokról. Többek között
olyan kérdések foglalkoztattak, hogy milyen társadalmi különbségek idézik elő a
digitális esélyegyenlőtlenséget és mit jelent a szocioökonómiai háttér
jelentése a digitális kultúra világában? Vajon a digitális kultúra épülését
csak az internet függőség és az ebből származó társadalmi problémák
befolyásolják? Mit értünk digitális bolsevizmus alatt? Ilyen és
ezekhez hasonló fontos kérdésekre keresem a
válaszokat.
Milyen kezdeményezésekkel lehetne csökkenteni a digitális
esélyegyenlőtlenség folyamatát? Azt hiszem, az elsődleges prioritások közé
tartozik az, hogy kedvet teremtsünk minden célcsoport számára, beleértve a
fogyatékkal élőktől kezdve a szociálisan hátrányos helyzetűek segítésén
keresztül az időskorúak felzárkóztatásáig. Ezek olyan célzó programok, melyek
IKT-eszközök bevonásával jelentős mértékben javítható a digitális leszakadók
aránya. Már a múlt előadásokon felmerült a digitális írástudás elsajátításának
fontossága, mely kétségtelenül a digitális kultúra alapját képezi. Úgy vélem, a
digitális írástudás szintje határozza meg az adott információs társadalom
digitális kultúrájának minőségét. Tehát, a digitális esélyegyenlőség egyik
legfőbb feltétele az adott közösség digitális írástudás szintjének folyamatos
emelkedése.
Forrás: http://bit.ly/GO202Q |
Az előadásban hallhattunk arról is, hogy a digitális esélyegyenlőség javításához és az esélyegyenlőtlenség csökkenéséhez mindenképpen az információs társadalom három alappillére: infrastruktúra, ismeret, igény prioritást kell, hogy élvezzen. Véleményem szerint minden típusú oktatási intézményben be kellene vonni az IKT-ban rejlő lehetőségeket, melyek nemcsak egyénileg, de társadalmilag is produktivitást eredményeznek. A napokban olvastam ezzel a témával kapcsolatban egy cikket, -miközben twittereztem-, hogy vannak olyan országok, mint pl. Szingapúr, ahol komoly mértékben képesek az infokommunikációs technológiákat gazdaságuk fejlesztésére és a lakosok jólétének növelésére használni. Csepeli György szerint, „Sajnos Magyarország a harmincnegyedik a rangsorban. Voltaképpen minden európai ország megelőz bennünket. Ez arra utal, hogy nálunk a lakosság körülbelül 45 százaléka abban a kategóriában van, amely nemhogy elgondolhatná, hogy mire használhatná az internetet, hanem azt se tudja, hogy létezik ilyenˮ.
Csepeli György
az információs társadalom rétegződéséről
szóló előadásában külön hangsúlyozza az „írástudók”
és a kormányzat felelősségét is, mindezt annak az érdekében, hogy valóban
létrejöhessen a digitális esélyegyenlőség, legyőzhető legyen az újtól való
szorongás éppúgy, mint az ún. digitális
bolsevizmus és a tudatlanság. Az aggályok közül meg kell említeni a következőket,
melyek sajnos valóban jelen vannak, ilyenek pl. a biztonság hiánya, a totális
ellenőrzöttség érzése, az információs környezetszennyezés is.
Biztonság:
Gyakran tapasztalom, hogy a legnépszerűbb közösségi portálon többen nagy
mennyiségű információkat {fotókat} töltenek fel a világhálóra. Sokan közülük megbánják, de a tartalmak nem törlődnek,
hanem tovább megmaradnak digitális lábnyomként. Személy szerint nem tartom
etikusnak a túlzott információk megosztását,
amikor szinte óránként új tartalmak jelennek meg egyes személyekről. Úgy gondolom,
hogy a túl sok információmegosztás gyengíti a biztonságérzetünket.
Az információs irástudáshoz szükséges készségek hármas
modellje a következők:
- A behaviorista
modell a megfigyelhető viselkedésen alapul, és sokan kritizálják, mert különálló
(rész)képességeket mér, például a böngésző használatának szintjet, a keresőprogramok
használatának hatékonyságát stb..
- A
konstruktivista modellek a kritikus gondolkodást, az önálló tanulást hangsúlyozzák,
mentális modellekre épülnek, es a „tanuljuk meg, hogyan kell tanulni”
perspektivához kapcsolódnak.
- A relációs
modell a konstruktivista megközelitést kiegészíti azzal, hogy hangsúlyozza
az információ kritikus használatat előtérbe állító személyes értékek
fejlesztését. (Andretta, 2005).
Egyes kutatások szerint három-öt éven belül
megvalósítható lesz a digitális írástudásbeli esélyegyenlőség, amikor is a
lakosság 70-80%-a az alapvető számítógépes ismeretek birtokában képes lesz az
internet hatékony használatára. Milyen út vezet a digitális esélyegyenlőség
megteremtése felé? Úgy gondolom, a nyitott gondolkodásmód, az új
szemléletváltás, a digitális sznobizmus leküzdése az új IKT-eszközök és
infrastruktúra iránt a legfontosabb célkitűzésként kell, hogy szerepeljen. A hatékonyság
növeléséhez minél több célcsoportot, különböző kultúraközvetítő intézményeket,
oktatással foglalkozó szervezetek, valamint egyéb informális és non-formális
közösségek bevonásával idézhető elő. Társadalmi
különbségek mindig is voltak és lesznek, ezek csökkentése azonban igen fontos prioritás.
Melyek
azok a kockázati hatások, amik a digitalis kultúra épülését veszélyeztetik? Talán
az egyik legfontosabb a technikai
kockázatok megjelenése. Sokan nem is gondolják, hogy a technikai problémák megjelenése milyen
komoly károkat, veszteségeket okozhatnak. Példaként említem, hogy az EU-s könyvtárakban jelenleg több mint 2,5 milliárd különböző
kötet és folyóirat található. Európa audiovizuális archivumainak legrégebbi gyűjteményeiből
évente több tízezer órányi anyag vész el a technikai környezet elavulása és
romlása miatt. Ezek az értékek csak digitalizálással, illetve újra
digitalizálással menthetők meg. Itt is megjelenik a digitális forradalmasító
hatás, mint mindenhol a világon. Több intézményt érint ez a probléma,
ugyanis az anyagok meghatározó része veszélyben van, mivel az adathordozók
romlékonyak, sérülékenyek, vagy elavultak.
Mit jelent az internettfüggőség? Az utóbbi pár évben
számtalanszor hangot kapott az a vélemény, miszerint a számítógép
használata elmagányosít, az internet beszűkíti a társas kapcsolatokat,
tönkreteszi a mentális és a biológiai egészségünket, stb. Meglátásom szerint ezek a hangok, nézetek
az utóbbi években az információs forradalom láttán elhalkultak és szinte súlytalanná
válnak. Az előadás prezentációjában feltüntetett nyolc kérdésre válaszolva megtudhatjuk, hogy mennyire vagyunk internetfüggők.
Amennyiben öt pontban azonosak a tapasztalatok, akkor valószínű internet {számítógép}
függőségről beszélhetünk.
Egyre többen dolgoznak, tanulnak, szórakoznak és
infromálódnak {szörföznek} a neten, ami azt jelenti, hogy az életünk
részévé válik és a netgenerációk természetes szocializációs közegéül
szolgál. Ebből kifolyólag az a személyes vélememényem, hogy lassan
homályba vész a internetfüggőség sztereotípiája és helyére a „túlzott internethasználatˮ kifejezés
lesz elterjedőben. Egy másik érv, ami az internetfüggőség állapotát háttérbe
szorítja, az a mobiltelefonok internet böngészőjének megjelenése és
intenzív használata. Szerintem egyre nehezebb feladat lesz a valós
internetfüggőséget diagnosztizálni a mai tudásalapú információs
társadalom paradigmájának
megjelenésével.
Személyesség, vagy személytelenség? - A folyamatos online
jelenlét lehetővé teszi akár a több párhuzamos kommunikációs térben történő
interakciót is, s ezáltal szinte elkerülhetetlen a személyes, a csoportos és a tömegkommunikació
„összeolvadasa”. Ahogy az előadásból is megtudhatjuk, sok esetben az anonimitás
még pozitívumként is megjelenik, mert
nem minden esetben célszerű valós néven regisztrálni, gondolok itt az egyes fórumokra,
csevegős oldalakra, nyílt forrású publikációs platformra, stb.
Kik
a mobilinternetezők? A rendszeres internetezők között is speciális
célcsoportnak számít a mobil eszközökkel is rendelkező és azokon rendszeresen
internetező, illetve különböző, fizetős applikációkat is letöltő fogyasztók
csoportja. Bacher János szerint ezt a
réteget prémium célcsoportként említi a szakirodalom és becsült mérete Magyarországon
mindössze 180.000 fő. Tagjai azonban a világhálón jóval aktívabbak az
átlagosnál. Ők azok a fogyasztók,
akiknek több mint a fele fokozottan nyitott a legújabb technológiai vívmányok
iránt, így a legújabb fejlesztések, a csúcstechnológia felhasználói.
Megjegyzem, hogy a tabletek is egyre népszerűbbek. Egy USA adat szerint 17 %-on
áll az elterjedtségük, a többi vizsgált országban 10 százalék körül.
A
jelenlegi IKT technológia nemcsak az egyes emberek életét, de magát a
társadalmat is megváltoztatja, hiszen egy globális kommunikációs hálózatot
teremt meg, ahol elvileg lehetősége van bárkinek bárkit elérni, mindenkinek
mindenkivel tartalmat cserélni (Csepeli
György). Egy olyan világméretű tudástár jön létre, amely nagy mértékben
megkönnyíti az életünket, az információkhoz való hozzájutást, a munkát, a
tanítási-tanulási folyamatokat, a szervezést, az újdonságok létrehozását, stb.
A cél az, hogy rövid időn belül mindenki teljes értékű
tagja lehessen az információs társadalomnak: a számítógép és a világháló
használatának lehetősége és képessége mindenki rendelkezésére állhasson.
http://bit.ly/zEsi6M
http://bit.ly/1e7n8B
http://bit.ly/GTlWDe
http://bit.ly/GGV4pE
Kedves Xénia! Blogod megint nagyon pozitív hangvételű. Már többször is megfigyeltem, hogy egyáltalán nem vagy szkeptikus az információs társadalommal kapcsolatban, sőt ebben látod a jövőt. Még a veszélyeket is sikerült egy kicsi bagatellizálnod. (Persze én meg nem is írtam róluk. :-)) Ami felkeltette az érdeklődésemet, az a 180ezer mobilinternetező. (Remélem, hogy jól értettem!) Ez nekem nagyon kevésnek tűnik, rögtön ki is akartam számolni, hogy akkor hány fő is esik az ország valamennyi középiskolájára. Mert én továbbra is folyamatosan hallom, hogy rengeteg gyerek Facebookozik az órán, és ezt a mobiljával teszi! :-D
VálaszTörlésKedves Marianna! Igen, a 180.000 fő Bacher János szerint is nem tűnik soknak. A cikk megtalálható a blogbejegyzésem alján található szakirodalomban. Természetesen nem saját kútfőből vett adatról van szó! Gondoljunk csak bele, hogy az órádon szemtelenül facebookozó diák mennyire tagja annak a bizonyos 180ezer főnek? Ez az adat nem csak mobiltelefonról való facebookozást jelenti, hanem azon aktív prémium felhasználók körét, akik fokozottan nyitottak a legújabb technológiai vívmányok iránt, valamint a illegújabb fejlesztések és csúcstechnológia iránt. Nem hinném, hogy az általad említett valamennyi diák tagja lenne ennek a számértéknek. Nem elég csak mobilról facebookozni, a prémium felhasználói körhöz több mobilos interaktivitás kell. Miért pozitív hangvételűek a blogbejegyzéseim, talán azért is, mert nem dugom a fejem a homokba...
VálaszTörlés