kedd, március 27, 2012



Digitális esélyegyenlőtlenség, kockázatok 2.
 


Az esélyegyenlőtlenség kérdése szerintem sokunkat foglalkoztat. Úgy gondolom, ennek a problémának az orvoslásához részben hozzásegíthet a felzárkóztató oktatás szerepe az IKT-eszközök hatékony bevonásával. Amennyiben sikeres egy oktatási program, a gyermek, illetve a felnőtt tanuló későbbi életminőségét is nagyban befolyásolja, vagyis azt, hogy később majd milyen társadalmi pozíciót tölthet be.
  
 Mit is jelent számomra a hátrányos helyzet?  Minden olyan esetben hátrányosnak tekinthető egy gyermek helyzete, amikor az számára a szokásosnál és átlagosnál nehezebb körülményeket idéz elő a személyiségfejlődésében, tanulási eredményei elérésében, iskolai életminőségében. Ebben a megközelítésben hátrányos helyzetű lehet egy gyermek akkor is, ha jó anyagi körülmények között él, ha városban lakik, ha nincsen sok testvére, vagy netán árva, stb. Másokhoz képest nehezebb az iskolai helyzete annak a gyermeknek, aki nyelvi, kulturális vagy etnikai kisebbséghez tartozik, hiszen az otthon beszélt nyelv eltérhet az iskola nyelvétől, a családi kultúra, szokások az iskola által képviselt kultúrától, szokásoktól.
  
Felmerült a héten az a kérdés, hogy olcsóbb internet szolgáltatással és/vagy kedvezményes technikai felszereléseket kínáljanak a szolgáltató egységek a hátrányos helyzetű gyermekek és felnőtt tanulók részére. Ez egy nemes gondolat, de vajon mennyire etikus és igazságos? Gondoljunk csak bele, egyszerre milyen sokan hinnék magukat hátrányos helyzetűnek, csak azért, hogy kedvezményes IKT-eszközöket igényelhessenek a beszállítóktól. Ki és hogyan állapítaná meg ezeket a kategóriákat? Egy x idő elteltével éppen a nem hátrányos helyzetűek éreznék magukat hátrányos megkülönböztetettnek. Szinte majdnem minden családban találni olyan okot, ami miatt igényelni lehetne ezeket a kedvezményes információkat és egyéb IKT-eszközöket.
  

Forrás: http://bit.ly/GTX4KJ
Úgy gondolom, sajnos soha nem lesz felszámolható az esélyegyenlőtlenség problematikája, miért? Azt hiszem azért, mert az egyik végleten lévő iskolákba felvett gyermekek tanulmányi eredménye átlagnál jobb, a másik végleten lévőké, rosszabb, Az egyik végleten lévő iskolákba járó tanulók szüleinek iskolai végzettsége magas, a másik végleten lévőké alacsony, az egyik végleten lévő iskolák tanítványainak számítógépük van, különböző drága software-el, multimédiás eszközökkel saját otthonukban, könyveik vannak, saját szobájuk, a másik végleten lévők között soknak a családja szociális segélyen él, magas az egy helyiségre eső családtagok száma. Ezek a különbségek azért veszélyesek, mert ezen külső körülmények akadályozzák a sikeres tanulás folyamatokat.

Ma már az IKT-eszközök és egyéb technikai fejlemények ismerete és hatékony elsajátítása roppant fontos prioritás, mert az informatikai ismeretek, a webkettes eszközök eddig még nem tapasztalt innováción mennek keresztül. Ma már alig hallani netfüggőségről, vajon miért? Azért, mert egyre több fiatal és idősebb korosztály kezd figyelmet fordítani a mobiltelefon adta praktikus és ergonóm lehetőségekre. Fontos, hogy gyermekeinket megtanítsuk a helyes internetezés kultúrájára, etikettjére és azt, hogy értékrendjükbe ott szerepeljen a hálózati kapcsolatok iránti pozitív lehetőségek kiaknázása.

Sokan félnek az internettől és a webes eszközöktől, mert elszemélyteleníti az embereket, magányossá teszi őket és introvertáltá válnak, pedig általuk sokkal könnyebb a hétköznapi és a szakmai életünk. Azt hiszem, éppen az lenne a probléma, ha ezek nélkül kellene élnünk nap mint nap, miközben másoknak van és élvezik az ezzel járó előnyöket. A netkapcsolat, a technika és egyéb más eszköközök opcionálisak, nem vagyunk kötelesek használni, de azt hiszem sokkal könnyebb velük az élet, mint nélkülük.

A napokban kissé elcsúsztam a terveim pontos végrehajtásával, mert a HP PSC 2355 all in one felmondta a szolgálatot, mivel többszöri próbálkozásra sem sikerült elindítanom a gépet, ezért szépen kihelyeztem a házam előtt díszelgő szemetes kukára. Fél óra elteltével hűlt helye volt a három funkciós nyomtatónak, gondolom olyan valaki vihette el, aki valamire hasznát tudja majd venni, vagy jobb esetben megjavítatja és feltudja használni. Én így járultam hozzá a digitális esélyegyenlőtlenség enyhítéséhez.
Minden információ értékes a mai információs társadalomban? Sajnos ez nem így van, de tudnunk kell helyesen szelektálni az információáradat közül és az értékes, tartalmas forrásokat feldolgozva, továbbgondolva gyarapítani. Nem volna célszerű minden információt hasznos és értékes forrásnak tekinteni, ugyanis sajnos léteznek személyiségfejlődésre, személyiségformálódásra nagyon negatív információáradatok is... A digitális analfabétizmus felszámolásához egy újabb kezdeményezés született {PILOT PROGRAM}, melyet hazai internetes társaságok és az EU szociális program munkatársai segítségével próbálnak érvényesíteni. A projekt célja, hogy minél több embert bevonjon az internet használók világába.

A magyar társadalom talán az EU-ban is az az ország, ahol még a legkevesebben használják az internetet. Sokak nem ismerik, vagy pedig nincs rá pénzük és lehetőségük. Ő küzülük aztán még többen vannak azok az 50 év fölöttiek, akik egyáltalán nem tudják, hogy miről is van szó… Míg a másik oldalon szintén közülük kerülnek ki azok az ötvenen felüliek, akik még aktív, sokoldalú, alkotó életmódra vágynak, és ennek érdekében rendszeresen használják is az internetet.
Sokan rájöttek már az internet adta lehetőségekre, akik lehetnek akárhány évesek, lehetnek diplomások vagy dipolomamentesek, lehetnek férfiak és nők is, lehetnek már a segítő szakmában dolgozók vagy éppen az informatikában tevékenykedők, de lehetnek olyanok is, akik csak a saját kedvtelésükre és hasznukra alkalmazzák az elektronikus világhálót.
Ez a legfontosabb: a példamutatás!
Akik erre készek, azokat képezik ki úgynevezett MENTOROKNAK az új OKJ-s szakmában. Ki az IT – Mentor? Az IT-MENTOR az a szakember, aki a saját környezetében tovább adja a megszerzett informatikai tudást. Maga a szigorúan vett oktatás mindössze pár óra, aminek természetesen nem lehet célja, hogy megtanítsák az informatika minden csínjára-bínjára az embereket, hanem arra, hogy legyen hol elindulniuk, és a továbbiakban keressenek és találjanak meg mindent, amit szeretnének, s hogy ehhez legyen kedvük és hitük, hogy ez az internet által mennyire gyorsabban és könnyedebben megy… Motiválják őket arra is, hogy rájöjjenek, nekik speciálisan mire van szükségük: munkakeresés, lakáscsere, jobb életkörülmények, utazás, társaságok, stb.

Interjúik, beszélgetéseik, cikkeik, dalaik, képeik is mind-mind erről szólnak. Érdemes hát felkeresni őket. Először a honlapon, aztán később a tervezett-szervezett rendezvényeiken, találkozóikon is. De ehhez ugye tudni kellene, hogyan keressenek rájuk az interneten…

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése