vasárnap, március 25, 2012



Az oktatási környezet technológiája és eszközrendszere II.
 
A világháló olyan domináns változásokat produkál mindennapjainkban, mely nélkül ma már nehezen tudnánk elképzelni az életünket. Bálint Lajos szerint {2011} kb. kétmilliárd internetfelhasználó van a világon, amely 2020-ra valószinű megduplázódik. Fokozatosan hozzászokunk ahhoz, hogy minden szükséges információhoz gyakorlatilag bárhol és bármikor hozzájuthatunk (feltéve, hogy számitógepünk és internetkapcsolatunk működőképes). Köztudott, hogy az Y, Z generació számára ma már az internetnek köszönhetően létrejött virtuális világ {pl. a Second Life}, a mobiltelefonok, az online játékok, az iPodok stb. jelentik a természetes közeget. Persze, ez nem azt jelenti, hogy felhasználási képességük is ennyire természetes lenne. Ennek bővebb kifejtését a korábbi blogbejegyzéseimben már taglaltam.
Igencsak figyelemre méltó az az interneten történő viselkedéskultúra változás, amely az utóbbi néhány évben tapasztalhatunk meg. Különböző kategóriájú tartalmakat osztunk meg egymással, mely a közösségépítés egyik alapfeltétele. Amikor webkettes eszközöket alkalmazunk, ezáltal közösséget is építünk, szervezünk, hiszen képmegosztással, videó-és hanganyag megosztással bővítjük az adott webkettes portál közösségi színterét. Az előadásból megtudhatjuk, hogy a korábban nem közösségi céllal létrejött youtube-on is kiépül egy szűk körű közösségi felület, amely remélhetőleg bővülni látszik. Az online és virtulális közösségekben történő információ feltöltést elég csak egyszer elvégezni, ugyanis azt beágyazva más oldalakra duplikálás nélkül is rugalmasan és gyorsan megvalósítható. Erről a gondolatról  jut eszembe a következő, hogy a blogspot oldalán megírt tartalmakat automatikuan két különböző közösségi portálon tudom megosztani, ez a facebook és a twitter.

Úgy vélem, ahhoz, hogy egy közösségi portál életképes maradjon, színes tartalmakkal kell rendelkeznie, pl. ötletadó dokumentumok, különféle támogató információk, zenék, képek, videóanyagok le- és feltöltésének lehetőségét, továbbá különböző gyakorlatokhoz teret biztosítani a virtuális {3D} felületekben történő kooperatív munkatevékenységekhez. Mit tapasztalok a közösségi oldalakon való online és virtuális világban? Azt, hogy nem csak a „digitális bennszülöttek”, hanem az idősebb generációk is  gyakorlatilag az „egész életüketˮ -ha nem is az egészet, de túlnyomó részét- online {2D},  illetve virtuális környezetben töltik.
Azok a tanulók és dolgozók, akik delelőtt az iskolában, illetve munkahelyen együtt tanulnak, dolgoznak nagy valószínűséggel délután is közösségi oldalakon találkoznak ismét. Ezeket a gondolatokat pozitívumként értelmezem és nincs szándékomban a függőség irányában sodorni a témát, ugyanis, aki nem szimpatizál a közösségi oldalakon történő tanulási folyamatok, vagy egyéb munkafolyamatok iránt, az bármikor szakíthat ezzel az alternatívával és találhat az érdeklődési körének más offline elfoglaltságot.
Számomra a webkettes eszközök és források egyik legnagyobb előnyei közé tartozik, hogy lehetővé teszi a fizikai kapcsolatok online és virtuális közösségekké való kiterjesztését. Ami még ennél is nagyszerűbb számomra, hogy lehetőséget teremt olyan közösségek  létrehozására és permanens fenntartására, melyekben a közösség tagjai egyébként személyesen nem valószinű, hogy találkoznának.
Az előadáson többek között szó esett arról is, hogy a közösségi felületeken a megosztás nem biztos, hogy tudásmegosztást jelent, még akkor sem, ha a feltöltőnek ez a célja. A facebookon egyre több tanulócsoport alakul ki tudásmegosztás céljából, amit azért is tartok  helyesnek, mert az érdeklődő időt megtakarítva és ingyen szinte bármilyen közösséghez kapcsolódhat. Köztudott, hogy a facebook ma már nevelési, oktatási, közművelődési szintérként is funkcionál, pedig eredetileg nem ez volt a célja.

Forrás: http://bit.ly/17O4o6

Az elmúlt előadáson két online webkettes eszközzel ismerkedtem meg. Az egyik a Khan Academy,  ahol online tanulás megy végbe szintén online tutorok, mentorok, facilitátorok közreműködésével. A Khan Academy {Khán Akadémia} egy non-profit online oktatási intézmény, mely 2006-ban egy amerikai pedagógus, Salman Khan fejlesztett ki.  Ez az oktatási szervezet biztosítja a magas színvonalú tanítási-tanulási folyamatokat bárhol és bárki részére. A honlapra bejelentkezve egy ingyenes online gyűjteményből böngészhetünk kedvünkre több mint 3000 kiselőadásból, videós oktatóanyagokból, a YouTube-on tárolt matematikai feladatokból, de szintén megtalálhatóak a történelem, az egészségügy, az orvostudomány, a pénzügy, a fizika, a kémia, a biológia, a csillagászat,   a közgazdaságtan, a kozmológia, a szerves kémia, az amerikai állampolgári ismeretek, a művészettörténet, a mikroökonómia és a számítástechnikai ismeretek is.
Találtam egy  fejtörő videófilmet a Khan Akadémia oktatási platformján, amit gondoltam megosztok az olvasóval. A kisfilm témája: mit tegyünk, ha elrabolnak minket az űrlények? : ) Mivel a kisfilm kb. 16 perces, ezért inkább itt osztom meg a link elérhetőségét: http://bit.ly/Kh3Fib A májusban történő webinárium kiselőadásomat is ebben a témában tervezem elkészíteni. Itt ismerkedhetünk meg az akadémia alapítójával beállítottam a magyar fordítást is, könnyebben tudom értelmezni a szakkifejezéseket. 

Egyre gyakrabban hallom, hogy a Khan Akadémia forradalmasíthatja az oktatást, hiszen otthon elérhetővé válnak számunka a tudomány egyes szakterületei. Ollé János tanár úr egyik előadásában hallottam a legelterjedtebb, legnépszerũbb digitális infokommunikációs eszközökről és úgy gondoltam mélyebb betekintést szerzek a Khán Akadémia on-line tanítási-tanulási platformja mögé.

Az akadémia elnevezése alapítója nevéből származik. Salaman Khan /ejtsd Szalmán Hán/ bárki számára elérhető ingyenes, de világszínvonalú oktatás megteremtését tűzte ki céljául. Khan indiai származású, /46éves/ eredetileg színész végzettséggel rendelkezik és mindössze nyolc éve hozta létre az online akadémiát. A Khan Akadémián a tudomány egyes szakterületeivel ismerkedhet meg az online tanulni vágyó fiatal, illetve idősebb generáció. Amiért nagyon érdekes számomra az az, hogy nem csak kiválóan felépített videóanyagok sorozatairól van szó, hanem a tanulónak van lehetősége /online/ gyakorlatban is felmérni tudásszintjét. Kedves számomra az a fiók is, ahol ōnkéntesek vállakozhatnak az egyes videóanyagok lefordításában. Nagyszerű segítség lehet azok számára, akik financiális, vagy egészségügyi problémák miatt nem juthatnak el a formális, intézményesült keretek közé tudást szerezni, hiszen ingyenes oktatásról van szó

Azt a reformpedagógiai és andragógiai ũzenetet próbálja kōzvetíteni, miszerint a tanárok fordítsák meg a hagyományos óra menetét -- adják fel feladatként a diákoknak, hallgatóknak a videó előadásokat és csoportmunkában oldják meg a tanár, tutor, facilitátor segítségével a kitűzōtt feladatokat.
 

Forrás: http://bit.ly/H2Df4u
A másik ehhez hasonló webkettes eszköz a P2PU University, mely egy alulról építkező nyitott oktatási projekt, különféle képzésket támogat és egymás közötti megosztás, illetve tanulás valósul meg. Ahogy az előadásból is hallhatjuk, olyan mérföldkőhöz érkezett az információs társadalom, ahol a tanulni vágyó emberek egymást tanítják online környezetben ingyen, hatékonyan és boldogan. A másik érdekes szemlélet, hogy nem egy központosított intézmény által működik  a tanulási folyamat, hanem fordítva, - a nyItt ismerkedhetunk meg az alapìtoval lt tanulóközösség alkot intézményesített oktatást-. A P2PU University {Peer 2 Peer Egyetem} kifejezetten tanulásra alkalmas közösségi felület, ahol jóval kevesebb az online tanuló és a megosztás is, mint a hétköznapi formát öltő facebookon.

A P2PU közösség együtt tanul egy előre meghatározott témában, különböző feladatok kitöltésével és értékelésével, ahol egyéni, illetve csoportos munkatevékenységek valósulnak meg konstruktív visszacsatolással. Az egyetem egy nyitott, nem intézményesített oktatási projekt, ahol online formában valósul meg a tanítási-tanulási folyamat. A tanfolyam végeztével a tutor ajánlást, illetve referenciát ír a tanuló e-portfóliójába, ezzel bővítve szakmai önéletrajzát. A P2PU egy olyan online tanítási-tanulási modell, amely érvényesíteni tudja a lifelong learning koncepció keretében a formális felsőoktatás intézményét. A honlap alján láthatjuk a  P2PU különböző iskoláinak választékát, köztük: webcraft {webkettes ismeretek}, social innovation {társadalmi innováció}, mathematical future és education {oktatás, nevelés}.

Felhasznált irodalom:
http://bit.ly/H0CcPJ
http://bit.ly/kf4K56
http://bit.ly/9wNoFi
http://bit.ly/HBLNS

























Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése