Az
oktatási környezet technológiája és eszközrendszere II.
A világháló
olyan domináns változásokat produkál mindennapjainkban, mely nélkül ma már
nehezen tudnánk elképzelni az életünket. Bálint
Lajos szerint {2011} kb. kétmilliárd internetfelhasználó van a világon,
amely 2020-ra valószinű megduplázódik. Fokozatosan hozzászokunk ahhoz, hogy
minden szükséges információhoz gyakorlatilag bárhol és bármikor hozzájuthatunk
(feltéve, hogy számitógepünk és internetkapcsolatunk működőképes). Köztudott,
hogy az Y, Z generació számára ma már az internetnek köszönhetően létrejött
virtuális világ {pl. a Second Life}, a mobiltelefonok, az online játékok, az iPodok
stb. jelentik a természetes közeget. Persze, ez nem azt jelenti, hogy felhasználási
képességük is ennyire természetes lenne. Ennek bővebb kifejtését a korábbi
blogbejegyzéseimben már taglaltam.
Igencsak
figyelemre méltó az az interneten történő viselkedéskultúra változás,
amely az utóbbi néhány évben tapasztalhatunk meg. Különböző kategóriájú
tartalmakat osztunk meg egymással, mely a közösségépítés egyik
alapfeltétele. Amikor webkettes eszközöket alkalmazunk, ezáltal közösséget is
építünk, szervezünk, hiszen képmegosztással, videó-és hanganyag megosztással
bővítjük az adott webkettes portál közösségi színterét. Az előadásból
megtudhatjuk, hogy a korábban nem közösségi céllal létrejött youtube-on is
kiépül egy szűk körű közösségi felület, amely remélhetőleg bővülni látszik. Az
online és virtulális közösségekben történő információ feltöltést elég csak
egyszer elvégezni, ugyanis azt beágyazva más oldalakra duplikálás nélkül is
rugalmasan és gyorsan megvalósítható. Erről a gondolatról jut eszembe a következő, hogy
a blogspot oldalán megírt tartalmakat automatikuan két különböző közösségi
portálon tudom megosztani, ez a facebook és a twitter.
Úgy vélem,
ahhoz, hogy egy közösségi portál életképes maradjon, színes tartalmakkal kell
rendelkeznie, pl. ötletadó dokumentumok, különféle támogató információk, zenék,
képek, videóanyagok le- és feltöltésének lehetőségét, továbbá különböző
gyakorlatokhoz teret biztosítani a virtuális {3D} felületekben történő
kooperatív munkatevékenységekhez. Mit tapasztalok a közösségi oldalakon
való online és virtuális világban? Azt, hogy nem csak a „digitális bennszülöttek”,
hanem az idősebb generációk is gyakorlatilag az „egész életüketˮ -ha nem is
az egészet, de túlnyomó részét- online {2D}, illetve virtuális környezetben töltik.
Azok a
tanulók és dolgozók, akik delelőtt az iskolában, illetve munkahelyen együtt
tanulnak, dolgoznak nagy valószínűséggel délután is közösségi oldalakon találkoznak
ismét. Ezeket a gondolatokat pozitívumként értelmezem és nincs
szándékomban a függőség irányában sodorni a témát, ugyanis, aki nem
szimpatizál a közösségi oldalakon történő tanulási folyamatok, vagy egyéb
munkafolyamatok iránt, az bármikor szakíthat ezzel az alternatívával és
találhat az érdeklődési körének más offline elfoglaltságot.
Számomra a webkettes
eszközök és források egyik legnagyobb előnyei közé tartozik, hogy lehetővé
teszi a fizikai kapcsolatok online és virtuális közösségekké való kiterjesztését.
Ami még ennél is nagyszerűbb számomra, hogy lehetőséget teremt olyan közösségek
létrehozására és permanens fenntartására,
melyekben a közösség tagjai egyébként személyesen nem valószinű, hogy találkoznának.
Az
előadáson többek között szó esett arról is, hogy a közösségi felületeken
a megosztás nem biztos, hogy tudásmegosztást jelent, még akkor sem, ha
a feltöltőnek ez a célja. A facebookon
egyre több tanulócsoport alakul ki tudásmegosztás céljából, amit azért is
tartok helyesnek, mert az érdeklődő időt
megtakarítva és ingyen szinte bármilyen közösséghez kapcsolódhat. Köztudott,
hogy a facebook ma már nevelési, oktatási, közművelődési szintérként is
funkcionál, pedig eredetileg nem ez volt a célja.
Forrás: http://bit.ly/17O4o6 |
Az elmúlt előadáson két online webkettes eszközzel ismerkedtem meg. Az egyik a Khan Academy, ahol online tanulás megy végbe szintén online tutorok, mentorok, facilitátorok közreműködésével. A Khan Academy {Khán Akadémia} egy non-profit online oktatási intézmény, mely 2006-ban egy amerikai pedagógus, Salman Khan fejlesztett ki. Ez az oktatási szervezet biztosítja a magas színvonalú tanítási-tanulási folyamatokat bárhol és bárki részére. A honlapra bejelentkezve egy ingyenes online gyűjteményből böngészhetünk kedvünkre több mint 3000 kiselőadásból, videós oktatóanyagokból, a YouTube-on tárolt matematikai feladatokból, de szintén megtalálhatóak a történelem, az egészségügy, az orvostudomány, a pénzügy, a fizika, a kémia, a biológia, a csillagászat, a közgazdaságtan, a kozmológia, a szerves kémia, az amerikai állampolgári ismeretek, a művészettörténet, a mikroökonómia és a számítástechnikai ismeretek is.
Találtam egy fejtörő videófilmet a Khan Akadémia oktatási platformján, amit gondoltam megosztok az olvasóval. A kisfilm témája: mit tegyünk, ha elrabolnak minket az űrlények? : ) Mivel a kisfilm kb. 16 perces, ezért inkább itt osztom meg a link elérhetőségét: http://bit.ly/Kh3Fib A májusban történő webinárium kiselőadásomat is ebben a témában tervezem elkészíteni. Itt ismerkedhetünk meg az akadémia alapítójával beállítottam a magyar fordítást is, könnyebben tudom értelmezni a szakkifejezéseket.
Egyre gyakrabban hallom,
hogy a Khan Akadémia forradalmasíthatja az oktatást, hiszen otthon
elérhetővé
válnak számunka a tudomány egyes szakterületei.
Ollé
János
tanár úr egyik előadásában hallottam a
legelterjedtebb, legnépszerũbb
digitális infokommunikációs
eszközökről és úgy gondoltam mélyebb betekintést szerzek a
Khán Akadémia on-line tanítási-tanulási platformja mögé.
Az akadémia elnevezése
alapítója nevéből
származik. Salaman Khan /ejtsd Szalmán Hán/ bárki számára
elérhető ingyenes, de világszínvonalú oktatás megteremtését
tűzte ki céljául. Khan
indiai származású, /46éves/ eredetileg színész végzettséggel
rendelkezik és mindössze
nyolc éve hozta létre az online akadémiát. A Khan Akadémián a
tudomány egyes szakterületeivel
ismerkedhet meg az online tanulni vágyó
fiatal, illetve idősebb generáció.
Amiért nagyon érdekes számomra az az, hogy nem csak kiválóan
felépített videóanyagok
sorozatairól van szó, hanem a tanulónak van lehetősége /online/ gyakorlatban is felmérni tudásszintjét. Kedves számomra az
a fiók is, ahol ōnkéntesek vállakozhatnak az egyes videóanyagok
lefordításában. Nagyszerű segítség lehet azok számára, akik
financiális, vagy egészségügyi problémák miatt nem juthatnak el a formális,
intézményesült keretek közé
tudást szerezni, hiszen ingyenes oktatásról
van szó.
Azt
a reformpedagógiai és andragógiai ũzenetet
próbálja kōzvetíteni,
miszerint a tanárok
fordítsák meg a hagyományos óra menetét -- adják fel
feladatként a diákoknak, hallgatóknak a videó előadásokat és
csoportmunkában oldják meg a tanár, tutor, facilitátor
segítségével a kitűzōtt
feladatokat.
Forrás: http://bit.ly/H2Df4u |
A másik
ehhez hasonló webkettes eszköz a P2PU University,
mely egy alulról építkező nyitott oktatási projekt, különféle képzésket
támogat és egymás közötti megosztás, illetve tanulás valósul meg. Ahogy az előadásból is hallhatjuk, olyan mérföldkőhöz
érkezett az információs társadalom, ahol a tanulni vágyó emberek egymást
tanítják online környezetben ingyen, hatékonyan és boldogan. A másik
érdekes szemlélet, hogy nem egy központosított intézmény által működik a tanulási folyamat, hanem fordítva, - a
nyItt ismerkedhetunk meg az alapìtoval lt tanulóközösség alkot intézményesített oktatást-. A P2PU University {Peer
2 Peer Egyetem} kifejezetten tanulásra alkalmas közösségi felület, ahol jóval
kevesebb az online tanuló és a megosztás is, mint a hétköznapi formát
öltő facebookon.
A P2PU közösség
együtt tanul egy előre meghatározott témában, különböző feladatok kitöltésével
és értékelésével, ahol egyéni, illetve csoportos munkatevékenységek valósulnak
meg konstruktív visszacsatolással. Az egyetem egy nyitott, nem intézményesített
oktatási projekt, ahol online formában valósul meg a tanítási-tanulási
folyamat. A tanfolyam végeztével a tutor ajánlást, illetve
referenciát ír a tanuló e-portfóliójába, ezzel bővítve szakmai önéletrajzát. A P2PU
egy olyan online tanítási-tanulási modell, amely érvényesíteni tudja a lifelong
learning koncepció keretében a formális felsőoktatás intézményét. A honlap
alján láthatjuk a P2PU különböző iskoláinak választékát, köztük: webcraft
{webkettes ismeretek}, social innovation {társadalmi innováció}, mathematical
future és education {oktatás, nevelés}.
http://bit.ly/kf4K56
http://bit.ly/9wNoFi
http://bit.ly/HBLNS
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése