Digitális nemzedék
elméletek, felhasználói szokások
Elkezdődött a második
heti intenzív e-learning alapú távoktatás, mely a tanulási
képességeim fokozására, ismereteim gazdagítására ad kiváló lehetőséget. Ebben a
témakörben a digitalis nemzedék elméleteivel és a felhasználói szokásokat mutatom
be az előadás és a hozzá kapcsolódó szakirodalom feldolgozásával. Többek között
olyan fogalmak értelmezésére és témakörök elemzésére fókuszálok, mint pl. a
netgeneráció, /X,Y,Z/ digitális kompetencia, digitális állampolgárság,
digitalis benszülöttek, digitalis bevándorlók, stb. Csepeli György
és Prazsák Gergő szerint a közösségiség kultúrája a vallásban, a nemzetben, a területiségben, az
etnicitásban, a nemben és a környezetben gyökerezik.
Amikor
1982-ben az Amerikai Egyesült Államokban az „év emberétˮ a számítógépet, mint
egy technikai csodát mutatták be, azóta sem szűnő rohamos fejlődésével együtt
szinte minden harmadik családban
megtaláható ez az információs technológia. Döntő hatással van számunkra, hiszen
megváltoztatja a felhasználók gondolkodását, mentalitását melynek nem csak
pozitívumai, de sajnos negativ ártalmai is vannak.
2006-ban
már az internetező ember, aki megteremtette a nyilvános enciklopédiát a
wikipédiát, a többcsatornás digitális videóhálózatot, már a XXI. század elején
szupersztrádáját építi és működteti. A kétezres évek közepétől az információs
technológia felhasználásával,
olyan forradalmi változások és
digitalis közösségek jelennek meg, melyek nemzedékformáló tulajdonságokkal,
kollektív élménytudattal és olyan sajátosságokkal rendelkeznek, melyek
megkülönbözteti őket az előttünk
járóktól.
Oláh Attila az ELTE-PPK dékánja, a Személyiség és Klinikai Pszichológiai Tanszék
tanszékvezető egyetemi tanára és az ELTE Pszichológiai Doktori Iskola törzstagja az idei Digitális
Nemzedék című konferencián így szólt: „…Az
embernek két olyan vagyona van, melyet osztogathat anélkül, hogy megrövidülne,
az egyik a tudása, a másik a szeretete. A tudásmegosztás egy nagyon fontos
mozzanat, melyhez az internet egy tökéletes teret biztosít. A szeretet a
kapcsolatok építésében terjed tovább…ˮ
A
behaviorizmussal ellentétben, a kognitív
habitus a belső mentális folyamatokat, a problémamegoldási képességet, a
memóriát, az emberi viselkedés sokszinűségét vizsgálja. A kognitív kifejezés a
latin cognition /megismerés/ szóból származik, mely a XX. század második felében
bontakozott ki.
A
digitalis nemzedék az
elektronikus tanítás-tanulási környezetekben a számukra legoptimálisabb
elsajátítási folyamatokkal élnek, mint pl. a különböző tudományok közötti
ismeretek felkutatása, illetve folyamatos keresése. Nem véletlen, hogy tudásszomjukat
az interneten található különböző portálok segítségével elégítik ki. Sajnos
hanyatlóban van a papír-alapú tanulási forma, ezt lassan felváltja a monitorról
való olvasás, tanulás. Bár, Fehér Péter
2010-ben végzett 2000 fős kvázi- reprezentatív felmérésből megállapítja, hogy az „Y generációˮ még
mindig a papír-alapú tanulási folyamatokat részesíti előnyben. A netgeneráció
(X,Y,Z) fogalmát a digitalis tapasztalással lehet összefüggésbe hozni, ugyanis
azok a fiatalok, akik „Y,Z generációtˮ képviselik sokkal gyengébb a
késleltetési idejük, mint szüleik, vagy nagyszüleik körében. Nehéz előre
megállapítani, hogy pár évtized elteltével vajon milyen minőségű kapcsolat
alakul ki a digitalis nemzedékek és a digitalis bevándorlók, illetve a digitális
periférián élő időskorú felnőttek között?
Az
előadás meghallgatása és a tanulást hatékonyan elősegítő prezentáció után a kognitív habitus két célcsoportját
tartom fontosnak értelmezni. A digitalis benszülöttek, azok a fiatal nemzedékek,
akik óhatatlanul is radikális változásokon mentek keresztül a közoktatástól
kezdve a felsőoktatásig. Ezt a változást pesszimista szemlélettel akár
„törésnekˮ is nevezhetjük, ahonnan már nincs visszaút. Én ezt a „szingularitástˮ egy természetes
társadalmi folyamatnak tekintem, ahol megváltozik a fiatal gondolkodásmódja,
öltözködési stílusa, stb. Egyes kutatók a digitális benszülötteket N-
generációnak nevezik, (N, mint Net) mások D- generációnak, (D, mint Digital) de
a legyakrabban alkalmazott a digitális benszülött megnevezés (Digital Natives).
A digitális benszülöttek célcsoportját még tovább lehetne kategorizálni,
(leszakadók, csipegetők, új hódítók) de a blog terjedelmi korlátai miatt most
mellőzném kifejtésüket. A blogbejegyzés írása alatt azon tünődtem, hogy vajon
pár évtized elteltével a mai „Z generációˮ gyermekeit, unokáit majd milyen
jelzővel illetik, a magyar abc szerint?
A
netgeneráció fogalmával Don Tapscott
amerikai kutató foglalkozott legelősször az 1990-es évek végétől. Magyarországon
Marx György, „ A gyorsuló időˮ című
1968-ban megjelent könyvében már felismeri azt a társadalmi változást,
miszerint az emberek életminősége, életszemlélete fokozatosan átváltozik egy
gyorsulóbb, ütemezett világgá. Fehér
Péter kutatásából az is kiderült, hogy a netgenerációnak ugyanúgy mindent
meg kell tanulnia, mint az előttük élő generációnak és tévhit az a nézet,
miszerint készségszerűen automatikusan szocializálódnának. Szintén érdekes
kutatási eredménynek tartom, hogy a „multi
taskˮ felmérés alatt a netgeneráció körében 2-3-5 munkafolyamat elvégzése
közben csökken, illetve tompul a koncentrációképesség, a teljesítőképesség és
kiegyenlítődik azok idősebb generáció képességeivel akik, mindössze 1-2
munkatevékenységet végeznek el. Érdekes és elgondolkodtató az a 2009-ben
végzett amerikai kutatási eredmény is, miszerint naponta kb. 34GB/fő mennyiségű
információ zúdul ránk, médiafogyasztással pedig 10 óra információ nehezedik ránk
(internet, televízió) által. A 2003-2006-os PISA felmérésből megtudhatjuk, hogy
az internetfelhasználás területén a lányok inkább kommunikátorok, a fiúk pedig
játékosok. A digitális nemzedék „Y-generációjaˮ előnybe részesíti a tanórákon
az informatikát, az idegen nyelveket, viszont alacsony értéket képvisel a
matematika, kémia, biológia, fizika. A természettudományos nevelés sajnos
eléggé háttérbe szorul, de talán az informális és non-formális tanulási
szintereken megvalósítható lenne ezek ismeretek megszerettetése, gondolok itt
például a múzeumpedagógiai, múzeumandragógiai oktatási szinterekre.
Az
alábbi videó anyag röviden bemutatja a digitalis nemzedék arculatát:
Meglepő
számomra az a kutatási eredmény is, miszerint a digitális bevándorlók, 15 és 20 éves korukig kb. 15-20 ezer órát
töltenek el számítógép közelében, ami azt mutatja, hogy akár két nyelvet is
meglehetne tanulni ennyi idő alatt. Ők azok, akik nem a digitalis forradalom
idején születtek, hanem jóval korábban. Alkalmazkodnak a környezetükhöz, hiszen
ha nem tennék egyhamar a rejtett gazdaságban találhatnák magukat. Az okos
digitalis bevándorló elfogadja és igénybe veszi a benszülöttek segítségét, azzal
a céllal, hogy be tudjanak integrálódni a mai digitalis társadalomban, illetve digitalis
kultúrába. Azok a digitalis bevándorlók, akik kevésbé hajlanak a rugalmas
adaptációra, ők „visszasírják a régi szép időket.ˮ Úgy gondolom, Komenczi Bertalan idézete a digitalis bevándorlókhoz
intézi a következő sorokat: „Nem csak LLL
(LifeLong-Learning) létezik, hanem az élet
minden területét átfogó tanulás is LWL (LifeWide-Learning). Ha ezt
a fogalmat egy koordináta rendszerbe ábrázoljuk, akkor a születésünktől
a halálunkig tartó tanulásban veszünk részt.
A konstruktivista és a konnektivista tanuláselmélet közötti különbség abban látható, hogy
a konnektivizmus nem más mint a szociális
konstruktivizmus egy szép technikailag támogatott megvalósulása, sokan nem
látnak nagy különbséget e két elmélet között. Ollé János szerint, a közoktatásban, a felsőoktatásban és a
felnőttképzésben jelenlévő oktatási folyamatokban a konnektivizmus még behaviorista felfogásban is értelmezhető.
Mark Prensky hasznos idézetével zárom az e heti első blogbejegyzésemet: „A mai diákok már nem azok, akiknek a jelenlegi oktatási rendszert tervezték.ˮ
Kedves Xénia!
VálaszTörlésÖrvendetesen látom, hogy kezdenek a gondolatok szakmaibb jelleget ölteni.
DE:
1. ügyelni kell arra, hogy egy ilyen átekntésben világosan elkülönüljenek a másoktól átvett idézetek, sőt gondolatok is!
2. A Netgeneráció 2010 nem volt reprezentatív, csak kvázi-reprezentatív, de nem is állítottuk sehol. Tari Annamáriával soha nem dolgoztam együtt. Ha idéz/felhasznál belőle (nem sorolnám fel), kérem jelezze hivatkozással.
3. (LifeWilde-Learning) - helyesen LifeWide-Learning...
További jó tanulást!
Köszönöm szépen a hasznos észrevételeit! Az egyik legfontosabb célom a tanulás területén, hogy a megismerés fázisában mindig a pontos és hiteles forrástartalmakból sajátítsam el a tudásanyagot és nem téves ismeretek berögzülésével lavírozni az ár ellen. Úgy gondolom, hogy a pontatlanul és hibásan elsajátított információkészletet idő előrehaladtával, főleg a felnőttképzésben igen komoly oktatási feladatot jelent kiküszöbölni. Amennyiben tanulunk saját hibáinkból a jövőre vonatkozó kihívásokat könnyebben leküzdjük és továbblépve haladhatunk egy sikeresebb út felé.
VálaszTörlés