Digitális nemzedék elméletek,
felhasználói szokások -Önreflexió
Az elmúlt intenzív napok rávilágítottak arra, hogy
jobban értelmezhessem a „digitális benszülöttekˮ és a „digitalis bevándorlókˮ
közötti különbséget. Olyan radikális változásokon mennek keresztül a „digitális
benszülöttekˮ, hogy valószinű még saját maguk sem észlelik ennek részben pozitív
hatásait, illetve változásait. Igaz, együtt szocializálódnak a rohamosan változó
világunkkal és az infokommunikációs technológia eszközeivel, de úgy vélem, nem
tekintik olyan nagymértékű, változásnak, mint a digitális bevándorlók, vagy a veterán
generáció.
Gondoljunk csak vissza a telefon felfedezésének
időszakára (1877, Bell), vagy a színes
televízió feltalálására, (1940, Goldmark)
ott sem különböztették meg a generációs különbségeket az szerint, hogy ki melyik
felfedezési évtizedben született. Nincs tudomásom arról, hogy valamelyik
nemzedéket is „telefonosˮ, illetve „tévésˮ generációnak neveztek volna, holott
abban az időben - a második ipari forradalom alatt- is komoly információs
technológiai vívmánynak számítottak a
fentebb említett forradalmi információs eszközök.
A témával kapcsolatos első bejegyzésemben kissé
pesszimistán megjegyeztem, hogy a netgenerációs társadalom tagjai az
információs társadalom radikális változásait akár „töréskéntˮ is megélhetik,
ahonnan már nincs visszaút. Nem hinném, hogy ilyen pesszimista szemléletmóddal kellene
ebben a témában nyilatkoznom, hiszen ők egyáltalán nem biztos, hogy törésként
élik meg a digitalis forradalomhoz való adaptációt. Egy „digitális bevándorlóˮ,
vagy egy még klasszikusabb szemléletmóddal rendelkező „veteránˮ szemszögéből
nézve talán még elfogadhatóbb ez a szemlélet. Azt tapasztalom, hogy minél
idősebb generációból származik az egyén, annál inkább pesszimistább
szemléletmódot követ. Itt jut eszembe Ollé tanár úr gondolatai az egyik
előadása kapcsán, - bár nem az aktuális témához tartozik – hogy minél kidolgozottabb, alaposabb egy webkettőn
alapuló eLearning, annál inkább előtérbe kerül a szkeptikus szemléletmód, az ún.
„babonákˮ megjelenése az oktatási folyamatban.
A 2012. február 11-ei Digitális Nemzedék Konferencia előadását
hallgatva Oláh Attila az ELTE-PPK
dékánja a tudásmegosztás mozzanatairól szólt. Előadásában kifejtette, hogy
milyen nemes gondolat és cselekedet megosztani tudásunkat a társadalom többi
tagjával, hisz ez az embertársaink iránt érzett szeretetből fakad, így a
szeretet a kapcsolatok (társadalmi, kulturális, gazdasági) építésében terjed
tovább. Úgy vélem, hogy a tudásmegosztás nem vagyoni, vagy szellemi tőke
megrövidítését jelenti, hanem hozzájárulás az információs társadalom kiépítése
felé, melynek az internet egy tökéletes színteret biztosít.
A 90-es évek
közepétől a háztartásokban egyre gyakrabban megjelenő (PC-Personal Computer) tökéletes
lehetőséget kínál tudásszomjunk kielégítésére. Ennek következtében megfigyelhető,
hogy hanyatlóban van a papír-alapú tanulási forma, amit majd lassan felvált a
monitorról való olvasás, tanulás. Az elmúlt napok ismeretszerzése során többek
között arra a megállapításra jutottam, hogy a társadalmi folyamatok változásait
sajnos nem tudjuk mindig hatékonyan befolyásolni, ezért is tartom valószinűnek,
hogy a szöveg-alapú írás-olvasás képességének hanyatlása nem állítható meg,
mert ez is egy olyan reevolúciós folyamat, amely inkább visszafejlődik és nem
előrehalad. A számítógép numerikus billentyűzetének megjelenésével erős mértékben
hanyatlik az írástudás képessége, ezért is gondolom, hogy e téren reevolúciós
folyamat megy végbe.
A Netgenerációk
közötti átjárhatóságot valószinűnek tartom, ugyanis előfordulhat, hogy egy veterán
generációból származó egyén sokkal ügyesebben navigál az infokommunikációs
eszközök tárházában, mint egy Y generációból származó fiatal felnőtt. Az is
igaz, hogy a generációk közötti életkori felosztást több kutatás, elemzés is
alátámasztja, -Don Tapscott, „n-generációˮ- de mégis úgy gondolom, hogy az életkori
szakaszok merev felosztását, elkülönítését nem kellene annyira „túlreagálniˮ.
X generáció szülöttként én is előnybe részesítem a web2 alapú alkalmazásokat,
mert saját tapasztalatomból látom, hogy alig veszem igénybe az otthoni
íróasztalomat, hiszen a számítógépemben és laptopomban egyaránt szinte minden információt
megtalálok. Számomra az IKT-eszközök „íróasztali fiókkéntˮ minősülnek. Mióta
blogot írok nem csak kevesebb papírt használok az írásra, hanem instant módon kapom
vissza a reflexiókat, melyek megerősítenek és elősegítik az „életképes gondolatokˮ fennmaradását. Sokszor dilemmát érzek azzal kapcsolatban, hogy vajon merre
vezet az információs társadalom által kialakult digitális írástudás széltűzként
való elterjedése, miközben a netgeneráció lassan elfelejti a kézzel való
folyóírást.
Valódi eLearning kezdeményezések születhetnek, ha az állami szektor felkészültebb
lenne infrastrukturálisan, hiszen a közoktatástól kezdve a felsőoktatáson
keresztül a felnőttképzésig komoly szerepe van a távoktatásnak az eLearning
számára. A mai napig tapasztalhatjuk, hogy a közszférában is csak a hagyományos
oktatási modell érvényesül, mert egyelőre erre van igény és felkészültség az oktatók
és tananyagfejlesztők részéről. Meggyőződésem, hogy több egyetem sem felkészült
eléggé a hálózat alapú eLearning megoldásokra. Én azért is örülök az eLearning
szemléletváltásnak, mert végre a központi oktatási modellt felváltja a
tanulóközpontúság. Szabad teret ad számomra, akkor tanulok, blogolok, amikor
időm engedi és nem az osztályteremben bezsúfolva „korlátok köztˮ és silány ergonómiai
feltételek mellett.
Fontosnak tartom továbbá megemlíteni pár negatív attitűdöt, mely a tegnapi eLearning
kurzus Second Life keretében témaként felmerült. „Az internetre sokan úgy tekintenek, mint egy megszelídíthetetlen
fenevadra, mely szétmarcangolja a megszokott oktatási formákat: a tanulókat,
iskolákat, társadalmat.ˮ (Wilson, 2005)
Ezek negatív attitűdök leküzdéséhez úgy gondolom, mindenképpen szükség van,
mert az ilyen tényezők nagymértékben gátolják, illetve befolyásolják az eLearning
alapú oktatási folyamatok sikerességét és további innovációját. Az internettől való félelem megjelenése a köztudatban
abból az ősrégi félelemgátból születik, hogy egyedül maradunk elveszve, bolyongva
a virtuális nagyvilágban. A megismerő ember, amit még korábban nem tapasztalt
meg, attól fél és fenntartásai vannak. Gyakorlattal, önképzéssel érdemi
lépéseket tehetünk a hálózatalapú tanulás elsajátítása felé.
Ma már az
eLearning anyagok esetében kulcskérdéssé vált az oktatói anyag minősége,
szerkezete, áttekinthetősége, ezért többféle multimédiás anyagokat fejlesztenek
ki a könnyebb tanulási folyamatok elsajátításához. A káosztól és a kontroll elvesztésétől való félelem ami arra utalhat,
hogy a világháló egy nyílt tér sok-sok labirintussal, zsákutcával, ebből kifolyólag
érezhet az ember elveszett érzést. A következő negatívum, ami komoly visszahúzó
erőként jelenhet meg a különböző generációk között, az a lemaradástól való félelem. A fogalom értelmezéséhez F. Szakos Éva gondolatai jutottak
eszembe, miszerint„…korszerű világunk, a lemaradástól való félelmünk, a generációs kényszer és
a fejlődés társadalmi lendülete egyértelműen visszavezethetők a megújulás szükségletére...ˮ
Tehát azt hiszem, hogy a lemaradástól való félelmünket leküzdhetjük a változásmenedzsment
kiépítésével, melynek alapja a megújulásra való tehetség. A negatív félelmeink
leküzdéséhez szakmai felnőttképzési programokban lehetne tovább tanulni.
Blogbejegyzésemet
Kovács Ilma gondolatával zárom: „Olyan generációhoz kell ugyanis szólni, amelyek
egyre kifinomultabb virtuális világban élnek, így hiba lenne számukra gyengébb
tananyagokat készíteni, mint a legegyszerűbb videójáték.ˮ
Kovács
Ilma (2007): Az elektronikus tanulásról. HOLNAP Kiadó. Budapest. 274 o.
Kovács
Ilma (2005): Új út az oktatásban? A távoktatás, (második bővített kiadás).
OKKER
Kiadó.
Budapest. 290 o.
Kovács Ilma (2011): Az elektronikus tanulásról
a 21. század első éveiben. OKKER Kiadó. Budapest. 226 o.
Internetes forrás: http://www.youtube.com/watch?v=b3i0bEjv2ts
Megtekintés ideje: 6.3.2012
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése