Az információs társadalom
technológiai környezete, eszközrendszerek és alkalmazások 2.
Eltelt ismét egy hét, amelyben
a digitális kultúra kiépítéséhez szükséges eszközöket és forrásokat tekintettem
át elméleti és gyakorlati síkon. Ezek az eszközök webkettes technológiával
készülnek, melyeket online és offline környezetben is egyaránt alkalmazhatok. Lássuk
tehát még egyszer összefoglalva az információs társadalom technológiai környezetét,
eszközrendszerét és alkalmazásait.
Mi is a webkettő {web2.0}? Olyan
közösségre épülő alkalmazások és eszközök tárháza, ahol a felhasználók saját
kreativitásukkal és tapasztalataikkal megosztják információs tartalmaikat a nyílt
világhálón. A felhasználók egymás között kommunikálnak, interaktív
kapcsolatba állnak egymással, és mindennapi tevékenységeikhez szervesen kapcsolódik
a tartalommegosztás {fájlok megosztása}. O’Reilly
szerint a “Az igazi webkettes alkalmazás az, amelyik attól lesz jobb és jobb,
hogy minél többen használják.”
Milyen oktatási célokat szolgálnak
a webkettes eszközök? A közoktatásban, a felsőoktatásban, a felnőttképzésben és a különböző
szakképesítések színterein széles körben
foglalkoztatják a fiatal és az idősebb tanulókat az internet adta interaktív
lehetőségekre. Fontos prioritások közé tartozik az online csoportmunkára {kooperációra}
való nevelés, a digitalis kompetenciák fejlesztése és a webkettes eszközök
széles tartományának megismerése, nemcsak elméleti szinten.
Milyen webkettes szolgáltatásokat
ismerünk, illetve melyek képezik az ún. „digitális
tolltartóˮ tartalmát?
Közösségi
oldalak – facebook, twitter, second life,
linkedIn, tét-háló, foursquare, stb.
A Second Life valójában 2007-ben
került a figyelem középpontjába, ahol a felhasználók szinte hasonlóan élhetik mindennapjaikat, mintha a való
világban tennék azt. Számos lehetőséget vehetnek igénybe, utazhatnak a világ körül,
bármilyen szolgáltatást igénybe vehetnek, felfedezhetik a játékban szereplő földeket, új
ismeretségeket köthetnek más szereplőkkel, felépíthetik saját karakterüket,
közösségi programokban vehetnek részt. A
Second Life fő célja a közösségépítés, a kapcsolattartás és az információk
széles megosztása. A közösségi oldalak biztosítják a tájékozódás lehetőségét, a
különböző kép, hang-és videó közvetítését is. A Second
Life-ot sokszor nevezik játéknak, azonban ez a meghatározás nem mindig
állja a helyét. Itt nincsenek pontok, szintek, amiket el kell érni a benne
szereplő játékosoknak, továbbá nincs győztese és vesztese sem, mindenki azonos
feltételekkel vesz részt benne. Ez egy olyan oktatást támogató virtuális
környezet, ahol saját szórakoztatásunkra végezhetünk tevékenységeket. Számos Second
Life-lakó igen kreatív. Nagy létszámú virtuális közösség működik művészek
és alkotók részére. Ők nemcsak arra használják a virtuális világot, hogy
bemutassák műveiket, hanem kifejezzék önmagukat és teret adjanak
kreativitásuknak.
www.wikipedia.hu 2012.
Felsőoktatás
szempontjából: A Second Life-ban jelen van a világ legrangosabb
felsőoktatási intézményeinek képviselete, köztük a következőké: Princeton, Rice
University, University of Derby, Open University, Harvard, stb. Ez a virtuális
világ elősegíti az oktatók munkáját online előadások és projektek megvalósításával,
és az oktatásban részt vevőknek több mint 100 sziget megvásárlására
kedvezményes áron nyújt lehetőséget.
Prezentációmegosztók
– prezi, slideshare, google prezentációkészítő stb. Kiemelt jelentősége van az
oktatásban, ahol az oktatók, a hallgatók és egyéb kutatási
tevékenységet végző szakemberek széles körében elterjedt tartalommegosztó
szolgáltatásként alkalmazzák.
Képmegosztó
oldalak – Flickr, Picasa, stb. Ezek az oldalak az oktatásban, a tanítási-tanulási
folyamatokban és különböző projektmunkákhoz jelennek meg leggyakrabban.
Blogok
– mikroblogok {twitter}, tanárblog, goldenblog, edublog, blogspot, blogger,
blog.hu, stb. Híres Twitter felhasználók
például USA elnöke Barack Obama,
David Hewlett,
a podtech.net bloggere,
Robert Scoble, az Xbox blogger Larry Hryb, a podcast
terjesztő, stb. Érdekes észrevétel, hogy sok blogger kedveli a „csiripelő
kismadártˮ. Elsősorban információ megosztásra
és kommentelésre, valamint különböző nézőpontok megismerésére szolgál.
Videómegosztó
oldalak – ustream, youtube, indavideo, stb. Itt is az elsődleges szerepek a tanítási-tanulási
folyamatokban nyilvánulnak meg. Az oktatás mindegyik négy pillérjében megtalálhatóak
ezek a digitalis webkettes eszközök.
Fogalomtérkép
szerkeztők – mindmeister, kiváló az egyes kurzusok,
tantárgyak tanítására, tanulására. Vannak akik elmetérképnek, vagy gondolattérképnek
is nevezik. Egyénileg és csoportosan is együtt lehet szerkezteni a tartalmát,
hiszen a tananyag fogalmak szerint van csoportosítva.
Egy geolokációs szolgáltatás, mely
nagyon mozgatja fantáziámat, ez a foursquare. Mit értek geolokáció és
foursquare alatt? A geolokáció
egy mobilos, közösségi szolgáltatás, mely segítségével meghatározhatjuk
barátaink tartózkodási helyét. A lényeg, hogy a felhasználó amikor betér egy szórakozóhelyre, étterembe, kávézóba vagy akár
egy múzeumba, bejelentkezik oda a mobiljáról. Minden bejelentkezésért virtuális
pontokat, jutalmakat kap, melyeket be tud váltani bizonyos meghatározott
dolgokra. A közösségi oldala abból áll, hogy ha bejelentkezik a felhasználó
valahova, akkor barátai látják, hogy hol tartózkodik, és ő is látja barátait.
Ezt az okostelefonba beépített GPS teszi lehetővé. Tudomásom szerint az
internetről letöltött megfelelő kliens is lehetővé teszi, hogy szinte bármilyen
„nem okostelefonraˮ is alkalmazható legyen. A felhasználó azon kívül, hogy bejelentkezik,
értékelést írhat a helyről. Ezt külön ponttokkal szokták jutalmazni, mivel ezek
az értékelések növelni szokták a forgalmat, bevételt.
Wikipédia
– Szabadon szerkezthető online enciklopédia, mely az oktatásban a hallgatók és
az oktatók körében szinte az elsődleges információforrás
közé tartozik. Ma már kezdik elismerni hitelességét és egyre több felsőoktatási
intézmény fogadja el hivatkozási forrásnak.
Google
dokumentumok – Csoportmunkához kiváló online webkettes
eszköz, ahol együtt szerkezthetünk dokumentumokat, grafikonokat, táblázatokat, prezentációkat, stb. Előnye, hogy a
dokumentumokat saját blogon keresztül is megoszthatjuk.
Moodle
keretrendszer – Az ötlet és fejlesztés Ausztráliából
származik, 2007-es adatok szerint kb. kétszáz ezer felhasználója volt, amely
folyamatosan bővül.
„Az oktatás célja nem az, hogy
befejezett tudást adjon, hanem az, hogy szilárd alapot teremtsen a
továbbhaladásraˮ /Öveges József/.
http://bit.ly/AoMNjX
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése