kedd, március 20, 2012


Az információs társadalom technológiai környezete, eszközrendszerek és alkalmazások 2.
 

Eltelt ismét egy hét,  amelyben a digitális kultúra kiépítéséhez szükséges eszközöket és forrásokat tekintettem át elméleti és gyakorlati síkon. Ezek az eszközök webkettes technológiával készülnek, melyeket online és offline környezetben is egyaránt alkalmazhatok. Lássuk tehát még egyszer összefoglalva az információs társadalom technológiai környezetét, eszközrendszerét és alkalmazásait.
 
Mi is a webkettő {web2.0}? Olyan közösségre épülő alkalmazások és eszközök tárháza, ahol a felhasználók saját kreativitásukkal és tapasztalataikkal megosztják információs tartalmaikat a nyílt világhálón. A felhasználók egymás között kommunikálnak, interaktív kapcsolatba állnak egymással, és mindennapi tevékenységeikhez szervesen kapcsolódik a tartalommegosztás {fájlok megosztása}. O’Reilly szerint a “Az igazi webkettes alkalmazás az, amelyik attól lesz jobb és jobb, hogy minél többen használják.”

Milyen oktatási célokat szolgálnak a webkettes eszközök? A közoktatásban, a felsőoktatásban,  a felnőttképzésben és a különböző szakképesítések  színterein széles körben foglalkoztatják a  fiatal  és az idősebb tanulókat az internet adta interaktív lehetőségekre. Fontos prioritások közé tartozik az online csoportmunkára {kooperációra} való nevelés, a digitalis kompetenciák fejlesztése és a webkettes eszközök széles tartományának megismerése, nemcsak elméleti szinten.   

Milyen webkettes szolgáltatásokat ismerünk, illetve melyek képezik az ún. „digitális tolltartóˮ tartalmát?
Közösségi oldalak – facebook, twitter, second life, linkedIn, tét-háló, foursquare, stb.
A Second Life valójában 2007-ben került a figyelem középpontjába, ahol a felhasználók szinte hasonlóan élhetik mindennapjaikat, mintha a való világban tennék azt. Számos lehetőséget vehetnek igénybe, utazhatnak a világ körül, bármilyen szolgáltatást igénybe vehetnek,  felfedezhetik a játékban szereplő földeket, új ismeretségeket köthetnek más szereplőkkel, felépíthetik saját karakterüket, közösségi programokban vehetnek részt. A Second Life fő célja a közösségépítés, a kapcsolattartás és az információk széles megosztása. A közösségi oldalak biztosítják a tájékozódás lehetőségét, a különböző kép, hang-és videó közvetítését is. A Second Life-ot sokszor nevezik játéknak, azonban ez a meghatározás nem mindig állja a helyét. Itt nincsenek pontok, szintek, amiket el kell érni a benne szereplő játékosoknak, továbbá nincs győztese és vesztese sem, mindenki azonos feltételekkel vesz részt benne. Ez egy olyan oktatást támogató virtuális környezet, ahol saját szórakoztatásunkra végezhetünk tevékenységeket. Számos Second Life-lakó igen kreatív. Nagy létszámú virtuális közösség működik művészek és alkotók részére. Ők nemcsak arra használják a virtuális világot, hogy bemutassák műveiket, hanem kifejezzék önmagukat és teret adjanak kreativitásuknak.


Felsőoktatás szempontjából: A Second Life-ban jelen van a világ legrangosabb felsőoktatási intézményeinek képviselete, köztük a következőké: Princeton, Rice University, University of Derby, Open University, Harvard, stb. Ez a virtuális világ elősegíti az oktatók munkáját online előadások és projektek megvalósításával, és az oktatásban részt vevőknek több mint 100 sziget megvásárlására kedvezményes áron nyújt lehetőséget.

Prezentációmegosztók – prezi, slideshare, google prezentációkészítő stb. Kiemelt jelentősége van az oktatásban, ahol az oktatók, a hallgatók és egyéb kutatási tevékenységet végző szakemberek széles körében elterjedt tartalommegosztó szolgáltatásként alkalmazzák.

Képmegosztó oldalak – Flickr, Picasa, stb. Ezek az oldalak az oktatásban, a tanítási-tanulási folyamatokban és különböző projektmunkákhoz jelennek meg leggyakrabban.

Blogok – mikroblogok {twitter}, tanárblog, goldenblog, edublog, blogspot, blogger, blog.hu, stb. Híres Twitter felhasználók például  USA elnöke Barack Obama, David Hewlett, a podtech.net bloggere, Robert Scoble, az Xbox blogger Larry Hryb, a podcast terjesztő, stb. Érdekes észrevétel, hogy sok blogger kedveli a „csiripelő kismadártˮ. Elsősorban információ megosztásra és kommentelésre, valamint különböző nézőpontok megismerésére szolgál.  

Videómegosztó oldalak – ustream, youtube, indavideo, stb. Itt is az elsődleges szerepek a tanítási-tanulási folyamatokban nyilvánulnak meg. Az oktatás mindegyik négy pillérjében megtalálhatóak ezek a digitalis webkettes eszközök.

Fogalomtérkép szerkeztők – mindmeister, kiváló az egyes kurzusok, tantárgyak tanítására, tanulására. Vannak akik elmetérképnek, vagy gondolattérképnek is nevezik. Egyénileg és csoportosan is együtt lehet szerkezteni a tartalmát, hiszen a tananyag fogalmak szerint van csoportosítva.

Egy geolokációs szolgáltatás, mely nagyon mozgatja fantáziámat, ez a foursquare. Mit értek geolokáció és foursquare alatt? A geolokáció egy mobilos, közösségi szolgáltatás, mely segítségével meghatározhatjuk barátaink tartózkodási helyét. A lényeg, hogy a felhasználó amikor betér egy szórakozóhelyre, étterembe, kávézóba vagy akár egy múzeumba, bejelentkezik oda a mobiljáról. Minden bejelentkezésért virtuális pontokat, jutalmakat kap, melyeket be tud váltani bizonyos meghatározott dolgokra. A közösségi oldala abból áll, hogy ha bejelentkezik a felhasználó valahova, akkor barátai látják, hogy hol tartózkodik, és ő is látja barátait. Ezt az okostelefonba beépített GPS teszi lehetővé. Tudomásom szerint az internetről letöltött megfelelő kliens is lehetővé teszi, hogy szinte bármilyen „nem okostelefonraˮ is alkalmazható legyen.  A felhasználó azon kívül, hogy bejelentkezik, értékelést írhat a helyről. Ezt külön ponttokkal szokták jutalmazni, mivel ezek az értékelések növelni szokták a forgalmat, bevételt.

A delicious - Közösségi, webkettes könyvjelzőként funkcionál. Ez egy olyan online linktár, melyet a tanárok, diákok egyaránt kedvelnek, ahol egymást követve információkat oszthatnak meg egymással.

Wikipédia – Szabadon szerkezthető online enciklopédia, mely az oktatásban a hallgatók és az oktatók körében szinte az elsődleges  információforrás közé tartozik. Ma már kezdik elismerni hitelességét és egyre több felsőoktatási intézmény fogadja el hivatkozási forrásnak.

Google dokumentumok – Csoportmunkához kiváló online webkettes eszköz, ahol együtt szerkezthetünk dokumentumokat, grafikonokat, táblázatokat,  prezentációkat, stb. Előnye, hogy a dokumentumokat saját blogon keresztül is megoszthatjuk.

Moodle keretrendszer – Az ötlet és fejlesztés Ausztráliából származik, 2007-es adatok szerint kb. kétszáz ezer felhasználója volt, amely folyamatosan bővül.

„Az oktatás célja nem az, hogy befejezett tudást adjon, hanem az, hogy szilárd alapot teremtsen a továbbhaladásraˮ /Öveges József/.
 
http://bit.ly/GC1q6W 
http://bit.ly/AoMNjX

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése