Internet és értékrend, Internetezés és kultúra, Divatos
tévképzetek
Az e heti
blogbejegyzésem egy mai nap is sokat vitatott
témának
- Internet és értékrend, Internetezés és kultúra, Divatos
tévképzetek
- a jelentőségével foglalkozik. Az internet az elmúlt években a mindennapi élet
megkerülhetetlen részévé vált nem csak Európában, de Magyarországon is. Dr. Bakonyi Péter elmondása szerint ma
már a világon több mint 2 milliárd felhasználója van az Internetnek és
feltehetőleg 2020-ra ez a szám várhatóan eléri az 5 milliárdot. Ezt
mindenekelőtt a mobil technológia rohamos fejlődésének köszönhetjük. „Ha
ehhez hozzátesszük hogy az internetre intelligens eszközök száma 2020-ra
elérheti az 50 milliárdot, ez olyan radikális változást hozhat létre, amely
jelentős hatással lesz a gazdaságra, a társadalmi viszonyokra és
a politikára is.”
Internethasználat
és kultúra:
Ma már a XXI. század elején járva a különféle
információk felértékelődéséből adódó kihívásokkal találjuk szembe magunkat. Ezekre
a radikális változásokra minden generáció szülöttnek (bébi bumm, X, Y, Z, stb.)
fel kell készülni. Várhatóan a technológiai innovációkon és fejlesztéseken túl
lényeges társadalmi és kulturális változások elé is nézünk, amelyre
természetesen nem csak felkészülünk, hanem gyakorlatban is igyekszünk minél
hatékonyabban elsajátítani a ránk váró információs kihívásokat. Az oktatókra
mind a közoktatásban, mind a felsőoktatásban és felnőttképzésben komoly feladat
hárul az internet, az információs technológia, a virtuális világ és a webkettes
eszközök helyes és hatékony elsajátításában. Az interneten szerzett tudás
rendszertelen halmazában segíteni kell a tanulókat abban, hogy szelektálni
tudjanak lényeges és lényegtelen ismeretek között, illetve a megtanulják a
kívánt ismereteket helyesen rendszerezni. A tudásalapú társadalmunkban azt
tapasztaljuk, hogy a hagyományos kultúra kiegészítőjévé válik az Internet, mely
kiváló propaganda eszközként is szolgál, jól használható a szakmai
információáramlás eszközeként és mindenképpen az emberi kommunikáció új formáját
ölti. Sokan tévesen úgy vélik, hogy az Internet kiakarja szorítani a
hagyományos kultúra közvetítését, de szerintem ez semmiféleképpen sem igaz. Egy
másik példa: Az sms sem váltotta ki a szóbeli beszélgetést, az internet
virtualitása sem fogja kiváltani a személyes kapcsolatokat. Az internet nem a
régi megoldások ellen dolgozik (beszéd - skype, szöveg - email, láthatóság -
webcam).
Az IT rendelkezik azzal a képességgel,
hogy javítsa az európai állampolgárok életminőségét, társadalmi és gazdasági
szervezetünk hatékonyságát, és erősítse a kohéziót. Milyen kockázatokkal jár az
Internet és a hozzá tartozó webes eszközök megjelenése? A legnagyobb
kockázatot a tulajdonosok és nélkülözők társadalmának kialakulása jelenti,
amelyben csak a lakosság egy része tud hozzáférni az új technológiához,
használja azt és élvezi annak minden előnyét. Fennáll a veszélye, hogy az
egyének elutasítják az új információs kultúrát és annak eszköztárát. Hogyan
győzhető le ez a félelem? Úgy vélem, mindenekelőtt egy új információs
kultúra megismertetése a kiinduló pont és meg kell erősíteni az emberekben
azt a tudatot, hogy az új technológiák megjelenése egy olyan európai
társadalom felé vezető lépés lehetőségét jelenti, ahol kevésbé vagyunk kitéve
olyan korlátoknak, mint a merevség, tehetetlenség, vagy osztályokba tagolódás. Az
információs infrastruktúra korlátlan lehetőségeket kínál és ismertet meg az
innovációhoz és kreativitáshoz. Folyamatosan ki kell fejleszteni a felhasználóbarát
információs társadalmat, amelyet az Európai Unió programja is kiemelten kezel,
és kialakulását pályázatokkal támogatja.
Technika
kibővíti, megváltoztatja, kiegészíti, tönkreteszi a korábbi kommunikációs
formákat.
Egyes szakértők szerint némely
webkettes szolgáltatás, mint pl. a facebook, google, twitter, second life
stb. tönkreteszi a személyes kapcsolatokat, amit felvált az „online, illetve a
virtuális érintkezés”. A Facebook ellen és mellett hihetetlen sok érv és
ellenérv kering a világhálón. Vannak, akik szerint kifejezetten veszélyes és
káros, míg sokan a pozitív tulajdonságait emelik ki. Akárhogy is, rajtunk
felhasználókon múlik, hogy mennyire engedjük életünkbe a világhálót és annak
részeit, illetve mennyi információt adunk ki magunkról. Az ingyenes
programoknál általában információval fizetünk, amit a cégek reklámbevételük
emelésére hasznosítanak, ami véleményem szerint – bizonyos keretek között –
elfogadható. Sima cserekereskedelem. A mérték betartását pedig nekünk kell
szabályozni. Ma már sok munkahelyen a Facebook oldalát is megnézik a
jelentkezőknek, amely által a legígéretesebb pályázó is „elbukhatja” az állást.
Tehát, Facebook, Google és egyéb webkettes eszközök és források használói ne
feledjék: csak mértékkel és tartózkodással!
Mit
várok el az Internettől? Mindenekelőtt: biztonságot, megbízhatóságot és a
személyes adataim védelmét.
Felhasználói
típusok (Csepeli-Prazsák)
1. rejtőzködők:
alig élnek az internet lehetőségeivel
2. informálódók:
mérsékelt online gyűjtés, kiemelkedő a webkettes eszközök elutasítása
3. tanulók:
széleskörben használnak szolgáltatásokat, web2.0 alkalmazásokat is, folyamatos
tanulás, aktív tartalommegosztás figyelhető meg
4. befogadók: pragmatikus csoport, a készen kínált tartalmakra fókuszálnak, offline élet támogatása, kapcsolatteremtő online szolgáltatások
4. befogadók: pragmatikus csoport, a készen kínált tartalmakra fókuszálnak, offline élet támogatása, kapcsolatteremtő online szolgáltatások
5. extenzív
felhasználók: minden, ami online,
egyedül az informálódásban gyengébbek, a szórakozás is ide kötődik, munka és
magánélet nem válik külön, speciális közösségi formáció, az információgyűjtés
terhelése online szórakozással viselhető el
Az
internet és a kultúra egymáshoz való viszonya
A
kutatási eredmények 2008-ban Csepeli-Prazsák által végzett 1000 fős
reprezentatív hazai internetfelhasználók válaszaiból születtek:
·
“békés
egymás mellett élés” (30%): Nincs
ellentmondás a két világ között, az internet nem váltja ki és radikálisan nem
is alakítja át a kultúrát, növekszik a kulturális szabadság, de a webkettes
eszközök alkalmazása nem jelentős.
·
“szkeptikusok”
(28%): nem
hisznek az internet kultúrára gyakorolt pozitív hatásában, az internet
pusztító, feleslegessé tesz, tönkretesz, a közösségfejlesztés
hatása az egyedüli pozitív.
·
“párhuzamosok
sohasem találkoznak” (22%): az internet nincs jelentős
(negatív) hatással a kultúrára, az internet pozitív hatásai, web2 nem
jelentősek.
·
“optimisták”
(20%): az
internet nem teszi
feleslegessé a korábbi kultúrát, de a jövőben jelentősen átalakítja, növeli a kulturális
szabadságot, a közösségfejlesztésben a web2 fontos.
Kommunikációs
státusz – véleménykövetők (Csepeli-Prazsák, 2008):
1.
|
kontaktokrata
|
email
30%
|
telefon 61%
|
2.
|
levelező
|
sok
email,
|
kevés mobilhívás 56%
|
3.
|
beszélgető
|
kevés
email
|
sok mobilhívás 64%
|
4.
|
kontaktoploretár
|
email
70%
|
mobilhívás 66%
|
A két
szociológus Csepeli György és Prazsák Gergő 2008-ban végzett 1000 fős
reprezentatív hazai internetfelhasználók válaszaiból születtek az eredmények. A magyar
lakosság kulturális viselkedési mintáit mérték fel strukturált kérdőív
segítségével. A megkérdezettek 0-10-ig terjedő skálán értékelték válaszaikat,
ahol a 0 pont azt jelentette, hogy az adott érték egyáltalán nem fontos
számukra, míg a 10 pont azt, hogy nagyon fontos számukra. A szociológusok
két nagy kategóriát különböztettek meg, azokat, akik használnak internetet és azokat,
akik nem használnak internetet. Magyarországon 5 legfontosabb értéket
jegyeztek fel: a család, szeretet, boldogság, anyagi biztonság, és jó közérzet.
Meglepő, hogy a nem internetezők körében a 9-ik helyen szerepel a haza,
míg az internetet használóknál, pedig 15-ik helyen.
Pénz szempontjából a nem használók
körében, 10.,
használóknál pedig, 18. Önmegvalósítás kérdéskörénél, nem használóknál
20, használóknál pedig, 14. Szerelem, internetet nem
használóknálóknál.21., használóknál pedig, 9. helyezen
szerepel.
K-Means
klaszteranalízis alapján képzett csoportok (Csepeli-Prazsák, 2008)
Nem internetezik
|
Internetezik
|
100%
|
|
Önmegvalósítók
|
48
|
52
|
100
|
Idealisták
|
87
|
13
|
100
|
Értékhiányosok
|
75
|
25
|
100
|
Értékgazdagok
|
45
|
55
|
100
|
Az
internetet napi rendszerességgel használók
aránya: Magyarországon 27,6%, Norvégia 61,8% Oroszország: 12,6%
Internethasználat
és munkahelyi autonómia szempontjából sajnos Magyarország
áll a legutolsó helyen /az internetet nem használók, nem napi
rendszerességgel használók és napi rendszrerességgel használók szempontából/.Tolerancia és internethasználat szempontjából szintén Magyarország áll a legalacsonyabb helyen.
Az E-etikett.hu Internet viselkedéskultúra:
Az eetikett.hu portálon
megfogalmazott irányelvekrő és betartásáról olvashatunk, informálódhatunk. Az
eetikett.hu Magyarország legátfogóbb internetezéssel kapcsolatos illemtan
gyűjteménye, amely többek között az internet (e-mail, közösségi oldalak) és a
mobiltelefonok kulturált használatával foglalkozik. A kezdeményezés
Németországból ered. Miért van szükség az eetikett-re? Az újabb és újabb
kommunikációs eszközök megjelenése, és ezek állandó változása új viselkedési
szokásokat hívnak életre, ugyanakkor a különböző kommunikációs helyzeteket
különbözőképpen értelmezzük, eligazítást pedig a hagyományos „etikettek"
csak a legritkább esetben ad. "Szüleink azt még megtanították, hogy a
telefonban illik bemutatkozni, de tanácsaik jobbára csak a vezetékes telefon
udvarias használatára vonatkoztak". A kezdeményezés célja egy olyan
digitális ajánlásgyűjtemény kidolgozása, amely segíti az eligazodást az
e-világban. Tanácsokat nyújt arra nézve, hogyan használjuk a modern
kommunikációs platformokat udvariasan, mások zavarása nélkül, ugyanakkor a
technikai lehetőségek adta kényelmi funkciókról történő lemondás nélkül.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése