30 órás IKT – eszközökkel támogatott továbbképzés olasz nyelvtanárok részére
Következőképpen
gondolom a feladat teljesítését. 30 órás, IKT eszközökkel támogatott
továbbképzést kell szerveznem olasz nyelvtanárok részére. Olyan
szakemberekre van szükség a képzés során, akik nyitottak az új
infokommunikációs technológia iránt. A felnőttképzés keretében, mint
oktatásszervezőnek kiemelt feladatom megindokolni az eszközök és
szolgáltatások szükségességét.
Köztudott, hogy távoktatás keretében a tanár
szerepe átminősül egy nyitottabb szerepkörre, ahol a frontális
tanítási-tanulási folyamatok helyett facilitáló jelleggel menedzseli,
figyeli és esetenként tanácsokkal látja el a felnőtt tanulók tanulási
folyamatait. Ma már minden pedagógus, andragógus tudja, hogy a digitális
eszközhasználat elméleti és gyakorlati ismerete nélkülözhetetlen a
távoktatás keretein belül. Ha távoktatásról beszélünk folyamatosan
elérhetővé kell válnia a korszerű IKT- eszközöknek, különböző
alkalmazásoknak és webes szolgáltatásoknak. Nem csak az online, de a
virtuális világban való hatékony munkafolyamatokban is jártasnak kell
lennie egy nyelvtanárnak.
A napokban gondolkoztam arról, hogy milyen
hatékony és egyben szórakoztató felnőtt tanulóknak szóló nyelvi
kurzusokat lehetne szervezni például a Second Life-ban, nemcsak hatékony
platformot biztosít a tanítási-tanulási folyamatokban, hanem a rendszer
kiépítése, és egyre kalandosabb környezete motiváló jelleggel hat a
tanulni vágyó fiatalabb és idősebb generációra egyaránt.
A LinkedIn IKT- eszköz alkalmazása úgy érzem fontos lehet a tanárok
számára, ugyanis szakmai profiljukat megoszthatják egymás között,
valamint korábbi kollégákkal is felvehetik a kapcsolatokat. Egyre több
hallgató ismerkedi meg ezzel a szolgáltatással és úgy vélem,
példaértékű, ha a tanárok is rendelkeznek ezzel a rendszerrel. Mindenképpen fontosnak tartom az IKT kompetenciák meglétét akár
távoktatásról, akár offline oktatási környezetről van szó, mert nem
tudhatja az oktatató mikor kerül olyan helyzetben, amikor szüksége lehet
a digitális írástudásra.
Falus Iván didaktikája alapján felsorolok néhány pedagógus/andragógus kompetenciákat, melyek szükségesek a nyelvtanárok képzéséhez:
- a tanuló személyiségfejlesztése, személyiségformálódása
- pedagógiai folyamat tervezése, szervezése és irányítása
- pedagógiai folyamatok és a tanulók folyamatos értékelése
- szakmai kooperáció és konszenzuson alapuló kommunikáció
- elkötelezettség és felelősségvállalás a szakmai fejlődésért
Távoktatás keretében szükséges IKT kompetenciák a tanítási-tanulási folyamatokban:
- Rugalmas attitűd az IKT eszközrendszer iránt
- IKT-eszközök technikai és szociálpszichológiai sajátosságainak ismerete
- digitális írástudás
- digitális médiaműveltség
- IKT eszközök használata: Itt meg kell jegyeznem, hogy léteznek introvertált és extrovertált típusú emberek, tehát az eszközhasználat nem minden tanár esetében azonos.
A legfontosabb IKT-eszközök és szolgáltatások alkalmazása a tanfolyam során:
- online közösségek (facebook, twitter, linkedIn, e-portfólió)
- online tanulási rendszerek (e-learning keretrendszerek, mint pl. mahara, moodle, stb.)
- ePortfolió használata
- virtuális kampusz környezetének és térrendszerének alapos ismerete
- hagyományos webkettes eszközök használata (ppt, hangfal beállítások, mikrofon, fülhallgató, webcamera, stb.)
- mobiltanulás ismerete (bárhonnan, bármikor hozzáférhetővé váljon a tanár az oktatási folyamathoz
- alapvető számítástechnikai ismeretek (world, excel, acces, libreoffice, openoffice, power point) elsajátítása
- multimédiás eszközök ismerete (interaktív tábla)
30 órás IKT – eszközökkel támogatott továbbképzés olasz nyelvtanárok részére
A képzés lebonyolítása:
A továbbképzést 3héten keresztül alkalmanként 5 órás időkeretben, szeptember 15-től október 7-ig tartana. A szombati és vasárnapi napokat terveztem a legaktuálisabb időpontokra helyezni, mert hétvégén rugalmasabb a kurzuson való aktív részvétel. A legoptimálisabb időpontok a következők: Szombat: 10.00- 15.00, Vasárnap: 10.00- 15.00 A képzés egy gyakorlati és elméleti vizsgával zárulna, ahol szummatív értékelés során betekintést szerezhetek az elsajátított tudáskészlet minőségére.
A továbbképzést 3héten keresztül alkalmanként 5 órás időkeretben, szeptember 15-től október 7-ig tartana. A szombati és vasárnapi napokat terveztem a legaktuálisabb időpontokra helyezni, mert hétvégén rugalmasabb a kurzuson való aktív részvétel. A legoptimálisabb időpontok a következők: Szombat: 10.00- 15.00, Vasárnap: 10.00- 15.00 A képzés egy gyakorlati és elméleti vizsgával zárulna, ahol szummatív értékelés során betekintést szerezhetek az elsajátított tudáskészlet minőségére.
1. hétvége:
Diagnosztikus felmérés, csupán felmérem korábbi ismeretkészletüket beszélgetéssel, tapasztalatok megosztásával, kérdésekkel, stb. Ez a módszer hangulatoldásra is kiválóan alkalmas lehet.
Bevezető előadás – A távoktatásról
Az Office csomag eszközeinek átismétlése, illetve ismeretek kiegészítése: Microsoft Office, Libre Office, Open Office használata
A hagyományos webes eszközök használata (power point, mikrofon, webkamera, sztaki hangos szótár)
Diagnosztikus felmérés, csupán felmérem korábbi ismeretkészletüket beszélgetéssel, tapasztalatok megosztásával, kérdésekkel, stb. Ez a módszer hangulatoldásra is kiválóan alkalmas lehet.
Bevezető előadás – A távoktatásról
Az Office csomag eszközeinek átismétlése, illetve ismeretek kiegészítése: Microsoft Office, Libre Office, Open Office használata
A hagyományos webes eszközök használata (power point, mikrofon, webkamera, sztaki hangos szótár)
Az online közösségek (Facebook, Twitter, youtube)
A távoktatásban jelenlévő tanári szerep megismertetése, a facilitátor, tutor, mentor szerep fontosságának ismertetése
A az első hétvége célja:
A nyelvtanárok szerezzenek alapos betekintést az IKT-
eszközök hatékony használatában, valamint legyen képes a gyakorlatban
alkalmazni ezen eszközök és szolgáltatások repertoárját a
tanítási-tanulási folyamatokban. Ismerjék meg az álló számítógép és a
laptop egér nélküli kezelésének gyors alkalmazását. Fontos, hogy
eltudják sajátítani a világhálón lévő digitális tartalmakat, közösségi
portálokat, stb. Lényeges az is, hogy mi a különbség az egyes oktatói
szerepek között.
2. hétvége
- A virtuális világ /SL/ alapos megismerése, ahol nemcsak tanulni érdemes, de tanítani is
- A Moodle, a mahara-rendszerek bemutatása, kezelése és feladat kiosztása
- A LinkedIn és az e-portfólió szakmai blog megismertetése és elkészítése
- honlapkészítés, blogkészítés, valamint multimédiás szolgáltatások megismerése
- A mobil tanulás, mint tanítási-tanulási alternatíva
2. hétvége célja:
A tanfolyamon résztvevő nyelvtanárok szerezzenek
betekintést a Second Life 3 dimenziós technológiával rendelkező
eszközzel, oktatási módszerekkel, technikai eszközökkel, melyeket a
későbbiek folyamán is hatékonyan tudnak majd alkalmazni. A Moodle és a
Mahara e-learning keretrendszert az információk megosztására és azok
visszacsatolására tartom fontosnak megismertetni. A LinkedIn, az
e-portfólió, a blogkészítés és weboldal készítésének fontossága szintén
nélkülözhetetlen tanítási-tanulási folyamatokat indít el. A mobil
tanulás fontosságát már a fentiekben említettem.
3. hétvége
Multimédiás szoftverek és eszközök alkalmazásának segítése. Olasz
online szótár megismertetése, és ismétlési feladatok elvégzése az előző
két hétvégén tanultakból. A három hétvégén szerzett ismeretek,
tapasztalatok összegzése.
A harmadik hétvége célja:
A tanárok szerezzenek betekintést az olyan speciális
multimédiás eszközök használatában, mint az okostelefon, a digitális
fényképezőgép, scanner, projektor, nyomtató. Fontosnak tartom a
multimédiás eszközőkön kívül az audacity program megismertetését, ahol
hangeffektusokat készíthetünk, megvághatjuk, módosíthatjuk
hangüzenetünket, stb. Az utolsó napon az összefoglalásra kerül sor, ahol
az esetleges kérdéseket, problémamegoldásokat biztosítjuk a
hallgatóknak.
Vizsga:
Az olasz tanároknak szóló három hetes intenzív IKT-eszközrendszerrel kiépített tanfolyam egy modulzáró vizsgával zárul, ahol szummatív értékeléssel betekintést szerzek az olasz nyelvtanárok elméleti és gyakorlati ismereteik és kompetenciái minőségére. A vizsgához egy teszt jellegű és egy gyakorlatorientált záró feladatot tervezek kidolgozni, ahol a tanuló tanárok gyakorlati ismereteit mérném fel. A vizsga célszerűségét abban látom, hogy a tanárok ne csak offline, de online tanítási-tanulási oktatási környezetben is helyt tudjanak állni.
Az olasz tanároknak szóló három hetes intenzív IKT-eszközrendszerrel kiépített tanfolyam egy modulzáró vizsgával zárul, ahol szummatív értékeléssel betekintést szerzek az olasz nyelvtanárok elméleti és gyakorlati ismereteik és kompetenciái minőségére. A vizsgához egy teszt jellegű és egy gyakorlatorientált záró feladatot tervezek kidolgozni, ahol a tanuló tanárok gyakorlati ismereteit mérném fel. A vizsga célszerűségét abban látom, hogy a tanárok ne csak offline, de online tanítási-tanulási oktatási környezetben is helyt tudjanak állni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése