péntek, április 27, 2012



30 órás IKT – eszközökkel támogatott továbbképzés olasz nyelvtanárok részére

Következőképpen gondolom a feladat teljesítését. 30 órás, IKT eszközökkel támogatott továbbképzést kell szerveznem olasz nyelvtanárok részére. Olyan szakemberekre van szükség a képzés során, akik nyitottak az új infokommunikációs technológia iránt. A felnőttképzés keretében, mint oktatásszervezőnek kiemelt feladatom megindokolni az eszközök és szolgáltatások szükségességét.

Köztudott, hogy távoktatás keretében a tanár szerepe átminősül egy nyitottabb szerepkörre, ahol a frontális tanítási-tanulási folyamatok helyett facilitáló jelleggel menedzseli, figyeli és esetenként tanácsokkal látja el a felnőtt tanulók tanulási folyamatait. Ma már minden pedagógus, andragógus tudja, hogy a digitális eszközhasználat elméleti és gyakorlati ismerete nélkülözhetetlen a távoktatás keretein belül. Ha távoktatásról beszélünk folyamatosan elérhetővé kell válnia a korszerű IKT- eszközöknek, különböző alkalmazásoknak és webes szolgáltatásoknak. Nem csak az online, de a virtuális világban való hatékony munkafolyamatokban is jártasnak kell lennie egy nyelvtanárnak. 
A napokban gondolkoztam arról, hogy milyen hatékony és egyben szórakoztató felnőtt tanulóknak szóló nyelvi kurzusokat lehetne szervezni például a Second Life-ban, nemcsak hatékony platformot biztosít a tanítási-tanulási folyamatokban, hanem a rendszer kiépítése, és egyre kalandosabb környezete motiváló jelleggel hat a tanulni vágyó fiatalabb és idősebb generációra egyaránt.
A LinkedIn IKT- eszköz alkalmazása úgy érzem fontos lehet a tanárok számára, ugyanis szakmai profiljukat megoszthatják egymás között, valamint korábbi kollégákkal is felvehetik a kapcsolatokat. Egyre több hallgató ismerkedi meg ezzel a szolgáltatással és úgy vélem, példaértékű, ha a tanárok is rendelkeznek ezzel a rendszerrel. Mindenképpen fontosnak tartom az IKT kompetenciák meglétét akár távoktatásról, akár offline oktatási környezetről van szó, mert nem tudhatja az oktatató mikor kerül olyan helyzetben, amikor szüksége lehet a digitális írástudásra.

Falus Iván didaktikája alapján felsorolok néhány pedagógus/andragógus kompetenciákat, melyek szükségesek a nyelvtanárok képzéséhez:
  1. a tanuló személyiségfejlesztése, személyiségformálódása
  2. pedagógiai folyamat tervezése, szervezése és irányítása
  3. pedagógiai folyamatok és a tanulók folyamatos értékelése
  4. szakmai kooperáció és konszenzuson alapuló kommunikáció
  5. elkötelezettség és felelősségvállalás a szakmai fejlődésért

Távoktatás keretében szükséges IKT kompetenciák a tanítási-tanulási folyamatokban:

  • Rugalmas attitűd az IKT eszközrendszer iránt
  • IKT-eszközök technikai és szociálpszichológiai sajátosságainak ismerete
  • digitális írástudás
  • digitális médiaműveltség
  • IKT eszközök használata: Itt meg kell jegyeznem, hogy léteznek introvertált és extrovertált típusú emberek, tehát az eszközhasználat nem minden tanár esetében azonos.
 A legfontosabb IKT-eszközök és szolgáltatások alkalmazása a tanfolyam során:
  • online közösségek (facebook, twitter, linkedIn, e-portfólió)
  • online tanulási rendszerek (e-learning keretrendszerek, mint pl. mahara, moodle, stb.)
  • ePortfolió használata
  • virtuális kampusz környezetének és térrendszerének alapos ismerete
  • hagyományos webkettes eszközök használata (ppt, hangfal beállítások, mikrofon, fülhallgató, webcamera, stb.)
  • mobiltanulás ismerete (bárhonnan, bármikor hozzáférhetővé váljon a tanár az oktatási folyamathoz
  • alapvető számítástechnikai ismeretek (world, excel, acces, libreoffice, openoffice, power point) elsajátítása
  • multimédiás eszközök ismerete (interaktív tábla)
30 órás IKT – eszközökkel támogatott továbbképzés olasz nyelvtanárok részére

A képzés lebonyolítása:
A továbbképzést 3héten keresztül alkalmanként 5 órás időkeretben, szeptember 15-től október 7-ig tartana. A szombati és vasárnapi napokat terveztem a legaktuálisabb időpontokra helyezni, mert hétvégén rugalmasabb a kurzuson való aktív részvétel. A legoptimálisabb időpontok a következők: Szombat: 10.00- 15.00, Vasárnap: 10.00- 15.00 A képzés egy gyakorlati és elméleti vizsgával zárulna, ahol szummatív értékelés során betekintést szerezhetek az elsajátított tudáskészlet minőségére.

1. hétvége:
Diagnosztikus felmérés, csupán felmérem korábbi ismeretkészletüket beszélgetéssel, tapasztalatok megosztásával, kérdésekkel, stb. Ez a módszer hangulatoldásra is kiválóan alkalmas lehet.
Bevezető előadás – A távoktatásról
Az Office csomag eszközeinek átismétlése, illetve ismeretek kiegészítése: Microsoft Office, Libre Office, Open Office használata
A hagyományos webes eszközök használata (power point, mikrofon, webkamera, sztaki hangos szótár)
Az online közösségek (Facebook, Twitter, youtube)
A távoktatásban jelenlévő tanári szerep megismertetése, a facilitátor, tutor, mentor szerep fontosságának ismertetése

A az első hétvége célja:
A nyelvtanárok szerezzenek alapos betekintést az IKT- eszközök hatékony használatában, valamint legyen képes a gyakorlatban alkalmazni ezen eszközök és szolgáltatások repertoárját a tanítási-tanulási folyamatokban. Ismerjék meg az álló számítógép és a laptop egér nélküli kezelésének gyors alkalmazását. Fontos, hogy eltudják sajátítani a világhálón lévő digitális tartalmakat, közösségi portálokat, stb. Lényeges az is, hogy mi a különbség az egyes oktatói szerepek között.

2. hétvége
  • A virtuális világ /SL/ alapos megismerése, ahol nemcsak tanulni érdemes, de tanítani is
  • A Moodle, a mahara-rendszerek bemutatása, kezelése és feladat kiosztása
  • A LinkedIn és az e-portfólió szakmai blog megismertetése és elkészítése
  • honlapkészítés, blogkészítés, valamint multimédiás szolgáltatások megismerése
  • A mobil tanulás, mint tanítási-tanulási alternatíva
2. hétvége célja:
A tanfolyamon résztvevő nyelvtanárok szerezzenek betekintést a Second Life 3 dimenziós technológiával rendelkező eszközzel, oktatási módszerekkel, technikai eszközökkel, melyeket a későbbiek folyamán is hatékonyan tudnak majd alkalmazni. A Moodle és a Mahara e-learning keretrendszert az információk megosztására és azok visszacsatolására tartom fontosnak megismertetni. A LinkedIn, az e-portfólió, a blogkészítés és weboldal készítésének fontossága szintén nélkülözhetetlen tanítási-tanulási folyamatokat indít el. A mobil tanulás fontosságát már a fentiekben említettem.

3. hétvége
Multimédiás szoftverek és eszközök alkalmazásának segítése. Olasz online szótár megismertetése, és ismétlési feladatok elvégzése az előző két hétvégén tanultakból. A három hétvégén szerzett ismeretek, tapasztalatok összegzése.

A harmadik hétvége célja:
A tanárok szerezzenek betekintést az olyan speciális multimédiás eszközök használatában, mint az okostelefon, a digitális fényképezőgép, scanner, projektor, nyomtató. Fontosnak tartom a multimédiás eszközőkön kívül az audacity program megismertetését, ahol hangeffektusokat készíthetünk, megvághatjuk, módosíthatjuk hangüzenetünket, stb. Az utolsó napon az összefoglalásra kerül sor, ahol az esetleges kérdéseket, problémamegoldásokat biztosítjuk a hallgatóknak.

Vizsga:
Az olasz tanároknak szóló három hetes intenzív IKT-eszközrendszerrel kiépített tanfolyam egy modulzáró vizsgával zárul, ahol szummatív értékeléssel betekintést szerzek az olasz nyelvtanárok elméleti és gyakorlati ismereteik és kompetenciái minőségére. A vizsgához egy teszt jellegű és egy gyakorlatorientált záró feladatot tervezek kidolgozni, ahol a tanuló tanárok gyakorlati ismereteit mérném fel. A vizsga célszerűségét abban látom, hogy a tanárok ne csak offline, de online tanítási-tanulási oktatási környezetben is helyt tudjanak állni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése