Információs
társadalom és oktatás, a tanítás és tanulás új koncepcionális
keretei II.
Elérkeztem
a téma második „felvonásához”, amikor is önreflexióként
megpróbálom értelmezni a témával kapcsolatos észrevételeimet. A
kulturális változások kognitív architektúrája közül leginkább
a homo interneticus,
vagyis a hálózati paradigma kialakulása, tartalma és annak
szereplői foglalkoztattak. Az előző előadásból már
elhangzott, hogy a hálózat alapú oktatás a XX. század
második felében alakult ki, majd a digitalizáció rohamos
fejlődése következtében megjelentek egyes elnevezések az
internetfelhasználók körében. Ilyen megnevezések például a
homo faber,
a homo digitalis,
vagy akár „gép-kép”-korszak.
Peternák Miklós
véleménye szerint ez az új korszak az internet-generáció számára
a nyelv a gondolatok, ismeretek és hangulatok kommunikációjának
természetes módjává válik.
A
ustream-en közvetìtett előadás első felében a tanuláselméletek
jellemzőit ismerhettem meg, majd elgondolkoda a korábban kialakult oktatási paradigmákon és tanuláselméleteken úgy érzem, hogy a konstruktivista tanuláselmélet áll hozzám a legközelebb. Kimondja, hogy a tanulás és tudás aktív belső konstrukciós
folyamat, ahol az ember konstrukciók hatására saját maga
konstruálja, illetve átkonstruálja a valóságot. Számos modern
elemet olvasztott magába a fejlődéslélektanból,
a pszichológiából,
a szociológiából
és a reformpedagógiák elméletéből is. Ma már nem
csak pedagógiai konstruktivizmus létezik, hanem egyre nagyobb
figyelmet forditanak a felnőttképzési konstruktivizmusra is. A
tanulás empirikus, tehát tapasztalaton alapuló kutatáson,
illetve, esettanulmányok és műhelymunkák alapján projekteken
dolgozva, kis-és nagycsoportos kollaboráció révén megy végbe.
Csoma
Gyula szerint, a tanulás elméletei különböző pszichológiai
és kommunikatív választ adnak. A tanulási folyamatoknak ugyanis
elméletei vannak, akár a Föld keletkezésének. Èrdekes jelenség,
hogy az utóbbi évszázadban több elmélet született, mint a
korábbi időszakokban. Itelszon szerint a tanuláselméletek
egyike sem fogja át a tanulás egészét, csupán kiemeli valamelyik
oldalát és előtérbe állítja valamelyik eredményét. Valójában
részelméletek állnak csak rendelkezésünkre, amelyek az emberi
tanulás egy-egy vetületére érvényesek. Egy-egy új oktatási
paradigma azért sem tud teljes egészében kiteljesedni, mert mindig újabb és újabb igények kínálkoznak az oktatás területén.
Gyakran
felvetődik az a kérdés, hogy milyen legyen egy hatékony
tananyagfejlesztés az e-learningben? Úgy gondolom, mivel javában
az információs társadalom tagjaiként dolgozunk, tanulunk,
szórakozunk, ezért elengedhetetlen számunkra az oktatási anyagok
kiváló minőségének a kifejlesztése. A kiváló tananyagok
minősége azért is fontos, hogy a kor kihívásainak eleget
tudjanak tenni. Véleményem szerint, nagyon nehéz feladattal
rendelkeznek a mai tananyagfejlesztők tevékenységi köre, hiszen
tartalomban, oktatási módszertan és vizualizáció szempontjából
is komoly kihívások előtt állnak az erős versenyhelyzet miatt
is. Vannak köztük jól tanulható, és kevésbé jól tanulható
oktatasi anyagok is. A fejlesztésnél több szempontot is
egyidejűleg kell figyelembe venni. Ilyenek például a felhasználói
felület kezelhetősége, az ergonómiai szempontok figyelembevétele,
megjelenésének hatása a hallgatókra, magyarázó ábrák,
diagramok, animációk és egyéb szöveges kiegészítő
magyarázatok megfelelő elhelyezése. Továbbá fontos a logikus
felépítés, a tananyag egységekre való tagolása, az egyes
egységek végén ellenőrző kérdések kidolgozása szükség
szerint a feladatokhoz tartozó megoldásokkal is.
Mit
nyújtanak a szimulációs programok a diákok és az oktatók
számára? Olyan különleges gyakorlatorientált tapasztalatokat
nyújt,
ami hozzásegíti a tanulót a gyorsabb és eredményesebb
elsajátításához. Tudomásom szerint a szimulációs játékok 90
százaléka játékos, "versenyszerű" jelleget biztosít,
hogy ezáltal könnyebben sajátítsák el és gyakorolják
be az alapvető ismereteket,
hogy a gyakorlatban minél hatékonyabban tudják majd alkalmazni. A
szimulációs programok egy újszerű
könnyen navigálható, az értékelést megkönnyítő
oktatási segédeszközként funkcionálnak.
Ismételten
újragondolva Komenczi Bertalan komplementer táblázatát,
egyértelművé vált számomra, hogy a komplementer kifejezés a
kompenzálni szòbòl lehet kikövetkeztetni. Eleinte úgy gondoltam,
hogy csupán ellentétpárokròl van szò, de mélyebben
elgondolkodva a fogalmak hatásmechanizmusán egymás kompenzáciòit
jelentik. Számomra a merev időkeret magasabb motiváciòt vált ki,
mint a szabad időbeosztás, ugyanis az előző eset "kényszert"
vált ki a tanulónál és jobban, ügyesebben megpróbálja
menedzselni a feladatait. Tapasztalatom az, hogy ha nincs előre
megszabva egy konkrét időpont a feladatok elkészítésére könnyen
megfeletkezem azok teljesítéséről.
A
tanítási-tanulási folyamat egyik legkritikusabb, de
elengedhetetlen mozzanata az ellenőrzési folyamatok és az
értékelés. Ezek az oktatói feladatok visszajelzést
(visszacsatolást) vagy más néven feedback-et adnak vissza a tanuló
teljesítményéről, amely meghatározza a további oktatási
folyamatokat. Az ellenőrzés, értékelés jelen van az oktatási
folyamat minden egyes mozzanatában, mind a diagnosztikus, mind a
formatív és persze a szummatív értékelés során.
Cserné
Aderman Gizella tanulmányát olvasva a következő ellenőrzési
és értékelési funkciókat véli kiemelni:
Tájékoztatja
a pedagógust/felnőttoktatót munkája eredményéről
Tájékoztatja
a tanulót a tanulásban elért teljesítményéről
Mintát
ad mások értékelésének módjára
Alakítja
a közösség mércéjét
Közoktatásban
tájékoztatja a szülőket
Nem
hinném, hogy bárki is a 21. század elején járva ódzkodna az
online /2 dimenzión alapuló/ és a virtuális /3 dimenzión alapuló/ világban való tanítási-tanulási,
vagy akár szabadidős tevékenység részvételétől. Az e-learning
tanulási forma segítségével rendszeres óralátogatás nélkül
teljesíthetünk bizonyos közoktatási és egyetemi tárgyakat,
kurzusokat egyaránt úgy, hogy saját ütemezésünk függvényében
dolgozhatunk, tanulhatunk, illetve játszhatunk, ha időnk engedi
az elektronikus tananyagok segítségével. A kurzus vége felé
járva azt tapasztalom, hogy egyre erősebben kialakulnak a
csoportközi kapcsolatok a virtuális kampuszban, sőt meg az online
oktatasi platformmal rendelkező facebook felületén is. Most még
formális tanulási környezetben teljesítjük az
információtudománnyal és az online, illetve a virtuális világgal
kapcsolatos ismeretek elsajátítását, de bízom benne, hogy a kurzus
végét követő időszakban is néha majd találkozunk az
informális tanulási környezetünk bővítése érdekében.
Bertalan
Tamás: Tananyagfejlesztés. Internetes forrás: http://bit.ly/ID5jLq
Megtekintés ideje: 2012.4.20.
Komenczi
Bertalan: Az információs társadalom iskolájának jellemzői.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. Internetes forrás:
http://bit.ly/J8bF85
Megtekintés ideje: 2012.4.18.
Ollé
János: Információs
társadalom és oktatás, a tanítás és tanulás új koncepcionális
keretei. Internetes forrás:
http://bit.ly/JOxnKu
Megtekintés ideje: 2012.4.19.
Udvardi-Lakos
Endre: Paradigmaváltás a gyakorlatban. Internetes forrás:
http://bit.ly/ICXJAH
Megtekintés ideje: 2012.4.20.
Cserné
Aderman Gizella: A pedagógus szerepe a tanítás–tanulás
folyamatában, különös tekintettel a tanulói teljesítmények
ellenőrzésére és értékelésére. Magyar elektronikus konyvtár.
Internetes forrás: http://bit.ly/Id5voL
Megtekintes ideje: 2012.04.27.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése