A hálozatelmélet oktatási alkalmazása: Konnektivizmus II.
A
konnektivizmusról alkotott vélemények, álláspontok hangsúlyozzák
a hálozatalapú oktatás széles lehetőségeit. Mivel csak egy hét
áll rendelkezésūnkre a téma meghallgatásához, értelmezéséhez,
publikálásához és önreflexiók megfogalmazásához, ezért
sajnos nincs lehetőségūnk az oktatásmodszertan mélyrehatóbb
megertésére. Felūletes tudásépítéssel nagyon nehéz szakmai
álláspontokat megfogalmazni, de ha a tanuló permanens távon
foglalkozik a témával egyre hitelesebb tudásmegosztásra képes.
Mi az elsődleges szempont a konnektivista oktatásmódszertan
megvalósíthatóságára? Mindenképpen a webkettes eszközök és
közösségi portálok megléte, mert nélkūlūk nem valósitható
meg a konnektivista kurzus. Facebook-ot, Second Life-ot is egy ilyen
tanulói platformnak képzelem el.
Többen úgy gondolják, hogy csak a facebook-on lehet konnektivista kurzust hatékonyan megvalósítani, ami szerintem téves megállapítás. Amennyiben tévedek tanáraim majd kijavítanak... - Gondoljunk csak bele a Second Life-ban kb. 180 tanulóval levezényelni egy konnektivista módszertannal támogatott svéd nyelvtanfolyamot. Tavaly beleolvastam egy olyan cikkbe, ahol orvostanhallgatók rendszeresen részt vesznek a SL három dimenziós virtuális világában. Meskó Bertalan orvos szerint, rendszeresen tart esetbemutatásokat és konferenciákat a Second Life világában.
Többen úgy gondolják, hogy csak a facebook-on lehet konnektivista kurzust hatékonyan megvalósítani, ami szerintem téves megállapítás. Amennyiben tévedek tanáraim majd kijavítanak... - Gondoljunk csak bele a Second Life-ban kb. 180 tanulóval levezényelni egy konnektivista módszertannal támogatott svéd nyelvtanfolyamot. Tavaly beleolvastam egy olyan cikkbe, ahol orvostanhallgatók rendszeresen részt vesznek a SL három dimenziós virtuális világában. Meskó Bertalan orvos szerint, rendszeresen tart esetbemutatásokat és konferenciákat a Second Life világában.
A
konnektivista tanulásban a tanárok mentorrá, facilitátorrá
válnak, míg a tanuló kutatóvá, hisz nap mind nap fel kell
kutatnia új ismereteket annak érdekében, hogy szakmai színvonalhoz
közelítve alá tudja támasztani gondolatait. Gondoltam arra is,
hogy vajon mit nyútott volna számomra ez a kurzus, ha nem a
csoporttársakkal, hanem csak a téma szakembereivel kommenteltem
volna, de aztán beláttam nagyon gyorsan, hogy ez a felvetés már
nem jellemzi a konnektivizmus eszméjét, mert nem lineáris, hanem
hierarchikus szervezodést jelentene.
Felvetődtek
olyan gondolatok is, mint pl. az LLL-koncepciót zsákutca fenyegeti.
Vajon miért gondolják így egyes emberek? Talán azért, mert úgy
gondolják minek tanuljanak, amikor nincsenek munkahelyek, de én
mégis úgy látom, hogy egyre több felnőtt belátja, hogy
tanulással jobb életminőséget tud biztosítani saját és
családja számára. Tudomásom szerint évről-évre növekszéik a
diplomások száma, szinte már félő, hogy eltömegesedik a
felsőoktatás, miközben a szakmunkásokból hiány van. Ez
dióhéjban a formális megközelítés, a nem formális keretek
között tanulók is egyre motiváltak a kūlönb. OKJ-s és egyéb
képzések iránt, míg az informális kereteken belūl szerzett
ismeretek is élethosszig tartanak. Ha mindhárom tanulási formánál
szerepel a tanulási folyamat, akkor miért esik szó az
LLL-koncepció zsákutcájáról?
Az
egyik kedves csoporttársam a csoporttdokumentummal kapcsolatban
felvetette, hogy a konnektivista kurzusban alkalmazott webkettes
eszköz pontosan milyen célt szolgál. Véleményem szerint
mivel az egy közös dokumentum, tartalma és minősége az
adott dokumentum szerkesztőire vonatkozik. A tudásmegosztás
filozófiája mentén haladva úgy gondolom, hogy megosztjuk benne a
témával kapcsolatos gondolatainkat, kérdéseket tehetūnk fel,
kiegészíthetjūk idézetekkel, törölhetūnk is akár, stb. Egy
másik kedves csoporttársam írt a belső kényszer fogalmáról,
melyet nem szívesen enged a tudatábanban elhatalmaskodni. Azon
tanakodtam, hogy a belső kényszer, ami ugye nem azonos a belső
motivációval mennyire árt, vagy használ a mindennapjainkban? A
belső kényszert én kūlső motivációs hatásnak vélek, ami
inkább ártalmas számomra. Minden belső kényszert próbálok
optimistán és pozitív hozzáállással túlélni.
A
pedagògiai konnektivizmussal kapcsolatban csak annyit, hogy
ismereteim szerint azért nem valósitható meg ez az oktatási
módszer a közoktatásban, mert a konnektivista oktatásmodszertan
haladó szinttel rendelkező internetfelhasználókat, vagyis
tanulókat kiván alkalmazni. Az olyan felhasználó, aki éppen hogy
tud twitterezni még nem biztos, hogy hatékonyan megállja a helyét
a konnektivista csoportban. A digitális eszöközök haladó szintű
alkalmazását követeli meg a hálózatalapú tanulás. Miért is
terhelnék a pedagógusok a kisdiákokat ezekkel a webkettes
eszk.-kel a másik, hogy a konnekt. tanulói közösségben a
facilitátornak van kiemelkedő szerepe, a közoktatásban pedig
nélkūlözhetetlen az aktiv tanári szerep megléte.
Szerintem
a konnektivizmus, mint oktatásmodszertan sokak számára még nem
egy letisztult fogalom, de nem is csoda, hiszen Lilla blogjában
olvastam, hogy csupán 2005-től fejlesztette ki Siemens és Downs
ezt a hálózatalapúS tudásépítést. Szerintem kevesen vannak,
akik száz százalékra értik az egész konnektivizmust. Több
szakembertől hallottam már, hogy a közoktatásban, főleg alsó
tagozaton sokkal nehezebb kihívás oktatni /nevelni, tanítani/,
mint a felsőoktatásban felnőttekkel kommunikálni. Tegnap
hallottam, bár csak részinformációkat tudok, hogy egy új
pedagógiai képzés indul idén autista gyermekek oktatására,
fejlesztésére. Micsoda elhivatottság, ha valaki ezt a pályát
választja.
Vajon
belső vagy kūlső motivációra teljesítjūk-e a konnektivista
kurzust? Hát, szerintem ez éeléggé szubjektív kérdés.:)
Gondolom, mindkettő szerepet játszik ebben a rohanó és zsúfolt
időszakban. Ha a csoportból csak fél tucat ember érzi belső
késztetésének a kurzus tartalmát akkor már megérte. Egyes
csoporttársak számára a csokoládéevésben mutatkozik meg a belső
kényszerūk és voltak olyan felvetések is, miszerint a belső
kényszer belső motivációt jelent, ami komoly fogalomi zavarra
enged következtetni.
A
konnektivista módszertannal támogatott oktatásba a Second
Life, mint 3 dimenziós webkettes eszköz is beletartozik, a
FB, mint 2 dimenziós webkettes eszköz is beletartozik az én
olvasatom szerint. A konnektivista modszerben a SL és a FB csupán
kommunikácios kornyezetek, illetve tanítási-tanulási platformok.
Felhasznált
irodalom:
http://bit.ly/zkCZsQ
http://bit.ly/Iqadzl
http://bit.ly/IviWh2/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése