Nyílt
oktatási formák a felnȍttképzésben. Felnȍttképzési jó gyakorlatok online
és virtuális környezetben II.
Közeledve a kurzus végéhez egyre érdekesebb témák
tárulnak felém, melyeknek nagyon is örülök, így legalább alkalmat adva egy kis
ismeretanyag bȍvítésre.
Holovitz Szandra elȍadása és prezentációja a nyílt oktatás rejtelmeibe kalauzol, ahol megismerkedhettem a nyílt oktatás céljával, tartalmával és egyéb fontos ismeretekkel. Falus Iván, aki a szabályozáselméleti stratégiákat jellemzi a Didaktika c. könyvében, többek között kitér a nyílt oktatási forma bemutatására is.
Célja a tanulóban rejtȍzȍ képességek fejlesztése és felszínre hozatala. Tanulóközpontú oktatási formáról van szó, ahol a tanuló aktìv szerepet vállal a tanulás menedzselésében, sȍt még a tevékenységek kiválasztásában is. Az eszközrendszer szempontjából, kutatásra és fejlesztésre egyre változatosabb tartalmakat használnak. A másik sajátossága a nyìlt oktatási formának, hogy a különböző életkorú tanulók közösen, együtt tanulhatnak. Az értékelés folyamatában a tanárok diagnosztikus értékelési eljárást alkalmaznak, ahol a tanárok részletes információkat szereznek arról, hogy a tanulók milyen feltételekkel kezdik a nevelés-oktatás adott szakaszát, megfelelnek-e az elvárásoknak, melyek azok a területek, ahol lemaradást tapasztal a tanár és melyek azok a tudástartalmak ahol kiemelkedő szinttel rendelkeznek a tanulók. A diagnosztikus értékelés esetében megállapítható a diák helyzetfeltárása, az, hogy hol tart.
Holovitz Szandra elȍadása és prezentációja a nyílt oktatás rejtelmeibe kalauzol, ahol megismerkedhettem a nyílt oktatás céljával, tartalmával és egyéb fontos ismeretekkel. Falus Iván, aki a szabályozáselméleti stratégiákat jellemzi a Didaktika c. könyvében, többek között kitér a nyílt oktatási forma bemutatására is.
Célja a tanulóban rejtȍzȍ képességek fejlesztése és felszínre hozatala. Tanulóközpontú oktatási formáról van szó, ahol a tanuló aktìv szerepet vállal a tanulás menedzselésében, sȍt még a tevékenységek kiválasztásában is. Az eszközrendszer szempontjából, kutatásra és fejlesztésre egyre változatosabb tartalmakat használnak. A másik sajátossága a nyìlt oktatási formának, hogy a különböző életkorú tanulók közösen, együtt tanulhatnak. Az értékelés folyamatában a tanárok diagnosztikus értékelési eljárást alkalmaznak, ahol a tanárok részletes információkat szereznek arról, hogy a tanulók milyen feltételekkel kezdik a nevelés-oktatás adott szakaszát, megfelelnek-e az elvárásoknak, melyek azok a területek, ahol lemaradást tapasztal a tanár és melyek azok a tudástartalmak ahol kiemelkedő szinttel rendelkeznek a tanulók. A diagnosztikus értékelés esetében megállapítható a diák helyzetfeltárása, az, hogy hol tart.
Szó
esett a lemorzsolódás problémájáról és annak visszaszorításáról is. Az europa.eu
honlapját olvasgatva találtam egy számomra hasznos cikket, melynek cìme: "Az iskolai lemorzsolódás visszaszorítása." Az Unióban 2020-re várhatóan
10% alá csökken majd az iskolából lemorzsolódó diákok száma. Az EU-s tagállamok közül
kb. 6 millió diák marad ki az iskolából, sajnos ezek a fiatalok sokkal nagyobb
eséllyel válnak munkanélkülivé, szegénnyé vagy más módon kirekesztetté. Az
iskolai lemorzsolódás felszámolására kidolgozott Uniós tervet a felhasznált
szakirodalomban rögzítem, melynek fȍ célja a lemorzsolódás 10% alá csökkentése. A
stratégiai tervben olyan prevenciós programok szerepelnek, melyek az egész
oktatási rendszerre markáns változásokat hozhatnak és visszaszorìtják a
lemorzsolódást kiváltó okokat. Többek között szerepet kap a második esély
iskoláihoz való csatlakozás is, ahol az érdeklȍdȍ felnȍttek újra
bekapcsolódhatnak az oktatás kìnálta széles lehetȍségekhez. A terv három fȍ
területének részletes kifejtését szintén a dokumentumban olvashatjuk.
Forrás: http://bit.ly/KjfA3E |
Holovitz
Szandra elȍadásában többek között szó esett az adaptivitás szerepérȍl
az oktatásban, melynek fȍ jellemzȍi a tanuló középpontba való helyezése,
csoportos konszenzuson alapuló kooperáció, a tanulók motiválásának és aktivizálásának
kidolgozása, a változatos eszközök, fȍleg a digitális források és
szolgáltatások megismertetése a tanulókkal.
Az adaptivitásról szerettem
volna bȍvebb információkat megismerni, ìgy tovább haladva a "Célközpontú
stratégiák az oktatásban" c. internetes forrást használtam fel ismereteim
bȍvítésére. Az adaptivitás alapfelvetése, hogy az egyes tanulók tanulási
képességei, adottságai egymástól eltérőek, minden tanuló más és már háttértudással,
tudáskészlettel rendelkezik, melyet a tanárok/oktatók a diagnosztikus értékeléssel
határoznak meg. A különbségek eltérő
tanulási környezetet, eltérő tanítási eljárásokat igényelnek. A tanulás során
fel kell tárni a tanulók jellemzőit, és ezeknek megfelelően kell megszervezni
számukra az oktatást. Az adaptivitás az egymástól eltérő tanulási eljárásokat
teszi lehetővé.
Az
elȍadó kitért az inspirátori szerep nehézségeire, melyet bevallása szerint nem volt
könnyű feladat tökéletesen mindent teljesíteni. Ėn ebbȍl semmit sem vettem észre,
meghallgattam az elȍadást, elolvastam a slideokat és ìrom a blogomat. Tudom milyen nehéz család mellett, munka mellett
tanulni egy erȍs felsȍoktatási intézményben. Fülöp Viki, kedves csoporttársam blogbejegyzését
olvasva a nyílt oktatásról megemlíti azt, hogy "mi lett volna, ha senki
nem jelentkezik a konnektivista kurzusba?" Azt hiszem az történt volna,
hogy mindenki a szóbeli alternatívára készült volna fel a lehetȍ legjobban. Tudomásom
szerint vannak olyan egyetemek, ahol a negyedét nem követelik meg a hallgatóktól.
Cseppet sem bánom, hogy ennyire meg kellett küzdenem a kreditekért. Ezeket az elméleti
ismereteket elȍbb-utóbb hasznosítani fogjuk a gyakorlatban is, a digitális
tolltartó tartalmától kezdve a fogyatékkal élȍk megsegítésén át a konnektivista
tanulásmódszertanig. Most visszakanyarodok még egy pár charakter erejéig az
eredeti téma további feldolgozásához.
Szandra elȍadásában hallhatunk a facebook
egyik szolgáltatásáról a badoo-ról. Ezzel kapcsolatban csak annyit szeretnék röviden
reflektálni, hogy eleinte levélszemétnek hittem, aztán regisztráltam, de nem
foglalkoztatott különösképpen. Az eddigi ismereteim szerint ez egy olyan közösségi
szìntér, ahol új ismeretségek alakulhatnak ki a lakóhelyünk környékérȍl.
Ezen az oldalon lehetȍség nyílik cseverészni, flörtölni, ismerkedni, stb. Az inspirátor ajánlására lehet újra szemügyre veszem és
feltárom ennek a kedvesnek tűnȍ webkettes eszköz részleteit.
A nyílt
oktatásban milyen kooperatív eszközöket különböztetünk meg? A wikipédia oldalán
találtam pár információt, melyet megosztok a kedves olvasóval. A tartalom
pedagógiai kooperatìv eszközöket mutat be, de azt hiszem egy-két módszer a
felnȍttoktatás keretein belül is megállná a helyét.
· Diákkvartett – A tanulók
spontán együtt-tanulásának, együttgondolkodásának csoporton belüli eszköze. A csoporttagok
egy feladat kapcsán közösen gondolkodnak a megoldásokon, közösen jegyzetelnek, majd
ellenőrizik, hogy mindenki számára világos-e a közösen talált megoldás.
·
Szóforgó és ablak - A szóforgó olyan
csoporton belüli eszköz, amely az egyenlő esélyű részvételt biztosítja a
munkában. Célszerű kezdetben egy-egy szereplőre bízni a szóforgó működtetését,
hogy az irányított gyakorlással a csoportban természetessé váljon: mindenki
hozzászól a témához, kérdez, válaszol, vagyis kommunikál a többiekkel.
· Csoportforgó - Egyenlő esélyű megnyilatkozás a közös tanulás során.
A csoportfogó olyan csoportok közötti eszköz, amely egyenlő esélyű
megnyilatkozást tesz lehetővé a csoportok között. A módszernek köszönhetően a
csoportok sorban, egymás után, azonos időben, formában nyilatkoznak meg.
·
Csoportmozaik - A csoportmozaik olyan
kiscsoporton belüli módszer, amelynek lényege, hogy a tartalmi forrásokat
(tananyag, könyvek, jegyzetek, tanulási segédeszközök stb.) mint egy egész témához
tartozó részegységek, a csoporton belül szétosztva jutnak el a csoporttagokhoz.
Vagyis úgy kell az együtt-tanuló kiscsoportoknak csoporton belül összerakniuk a
rendelkezésükre álló anyagokat, mint a mozaik részeit. Jut eszembe, hogy ilyen
hasonló feladattal találkoztam a távoktatás, e-learning kurzuson belül, amikor
egy feladatot 6 kiscsoportra bontva kellett megoldani a csoporttagoknak. Minden
kiscsoport egy-egy részmozaikot dolgozott fel.
Felhasznált források:
- http://bit.ly/IRvNYY
- http://bit.ly/JQVuub
- http://bit.ly/mx1OrR
- http://scr.bi/J7202e
- http://slidesha.re/KAv2Xv
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése