vasárnap, május 06, 2012



Nyílt oktatási formák a felnȍttképzésben. Felnȍttképzési  jó gyakorlatok online és virtuális környezetben I.

Adaptív oktatás - M. Nádasi Mária szerint, az a gyakorlat, amely szubjektív központú, és az olyan oktatói munka megjelenését igényli, amelyben az egyes tanulók optimális fejlesztése az egyéni sajátosságokra tekintettel levő differenciálást és az egyéni sajátosságokra tekintettel levő egységességet egyaránt jelenti.

A közoktatásban a tanuló középpontba való helyezését a reformpedagógiai elvek alapján indították el. Ennek a pedagógiai elvnek a lényege, hogy a fiatal tanuló kerül a középpontba és fontos az egyéni sajátosságok tiszteletben tartása. Ezt az egyes irányzatok különböző módon kísérelték meg elérni, egy dolog mégis közös volt bennük: önmaga alakításában a tanulónak nagy szerepet szántak. Neves képviselője Maria Montessori az egyéni kibontakozásban, /differenciálás/ a szabad tanuláshoz való eszközöknek szánt döntő szerepet.
Hogyan lehet motiválni a tanulókat, és hatékonyan befolyásolni a tanulói aktivitást? Aktivitással a fiatal és idȍsebb tanuló pszichikus részvételre motiválható. Ezek a pedagógiai, andragógiai eljárások pszichikus változásokat eredményeznek a tanulónál, ahol növekszik az aktivitációs szint. Továbbá növekszik a figyelem ébersége, a gondolkodás élessége, a memória integráló-képessége, megnő a tanulói kezdeményezés és az önállóság is.
Egyéni részvétel és kognitív erőfeszítés nélkül nincs eredményes tanulás. Ezért nagyon fontos aktivizálni a tanulókat az észlelés, emlékezet, gondolkodás, cselekvés intenzitásának fokozására a jobb megértés és megtanultak megtartása érdekében. A tanítási órán növekszik a tanulók intenzív, egyéni részvétele a tanulásban, nem csak „jelen vannak” az órán. 

Néhány példa a tanulói aktivitást befolyásoló tényezőkre:
- az oktatás módszere
- a tanulócsoport  létszáma
- a taneszközök mennyisége és minősége
- a tanár motiváló és aktivizáló szerepe
 
Pedagógusi és hallgatói szerepváltozás:

Multitasking - /halmozott médiafogyasztás/ Jelentése két vagy több tevékenység adott idȍ alatt történȍ párhuzamos végzése. Az egyén oldaláról nézve ez a kifejezés azt jelenti, hogy megkísérel adott idő alatt, két vagy több tevékenységet elvégezni. A multitasking az egyes tevékenységek összecsúszását, illetve a figyelem megosztását eredményezi. Ez a jelenség elsősorban a fiatalokra jellemző.
Példa a multitaskingra - Sok ember csak azért kapcsolja be hazaérve a televíziót vagy rádiót, hogy szóljon valami, nem pedig azért, mert meg akar nézni vagy hallgatni egy műsort. A türelmetlenség is vezethet multitaskinghoz. /Sokan amíg várják, hogy letöltődjön valamilyen tartalom az internetről, megnézik az elektronikus póstát/.

Formatív értékelés lényege, hogy a tanulás folyamatában segítő, fejlesztő információkat adjon a tanulónak, tanárnak a tanulás következő lépéseiről és ez által motiválja a tanárt és a tanulókat az oktatási folyamatokban. Alapvetően a folyamat közbeni irányítást, segítést tűzi ki célul a tanulási sikerek megerősítését, a tanulási hibák és nehézségek feltárását. A formatív értékelés folyamán az oktató motiválja, buzdítja és fejleszti a tanulót, ahol már megtörténik a teljesítés utáni minősítés, kategorizálás, osztályozás. A motiváció fenntartásához célszerű jobb minősítésű jegyet adni. A formatív értékelés folyamatos visszacsatolást nyújt, amit a digitális nemzedék kifejezetten igényel. A teszt-típusú online feladatsor az egyik leggyorsabb visszacsatolás, visszajelzést adó lehetőség.

Kooperatív tanulási módszerek sajátosságai, hogy csoportmunkán alapulnak, melyek konszenzuson alapuló alapulnak. Lényege, hogy együttműködésre késztesse a tanulókat. Ma már a globális nevelés egyik sarkpontjaként ismeretes. Ennek a tanulási módszernek a lényege az együttes munkálkodás a közös cél érdekében. Összehangolt tevékenység, amely során kölcsönös a hatás pszichikai, szociális és intellektuális készségek fejlődésében egyaránt”. (Horváth, 1994)
Néhány példa a kooperatív tanulásra: 

Beszélgetȍ kör - A hallgatók a teremben körben ülnek, sorban elmondják, amit a témáról gondolnak.
Csoport-interjú - A csoport minden tagja kérdéseket tesz fel a csoport minden tagjának.
Ellenőrzés párban - A diákok párban dolgoznak. A pár egyik tagja válaszol a feladatra, másikuk figyeli a munkáját, segít és ellenőriz. Ha nem tudnak a válaszban megegyezni, segítséget kérnek a csoport másik párjától. A következő feladatnál szerepcsere.

Forrás: Interaktív tábla az oktatásban
 http://bit.ly/IzgoMP 

Nyitott oktatásA felnőttképzésnek olyan formája, amely épít az önálló tanulásra (nem a tanításra).  A képzésben jelentős szerepet kap a tanulócsomag (letölthető, sokszorosítható). A folyamat rugalmas a helyszín, időpont és ütemezés tekintetében tanuló-centrikus. A képzés része a tutori közreműködés, (személyesség, orientáció) a kommunikáció korszerű eszközökre épül.
A konnektivizmus létrejöttének okai olyan jelenséghez, köthetö, amivel a paradigma nem tud mit kezdeni.  A szociális konstruktivizmus és a konnektivizmus különbsége hogy ma már, van eszköz a kapcsolatteremtésre, ezáltal létrejöhettek a skálafüggetlen hálózatok tapasztalaton alapuló kutatása is.
A konnektivizmus módszertana - közösségi tér és tartalom, fogalomtérkép, tartalomaggregálás, reflexió, tartalom, inspiráció.
Konnektivizmus a gyakorlatban - Eszközei és módszerei a jegyzetek, kvízek, zárt feladatok, cikkek, publikációk, prezentációk, hagyományos tábla, interaktív tábla, fogalomtérkép, e-book, e-tankönyvek, multimédia, e-tananyag - kutatás, böngészés - képletek, definíciók - labormunkák, workshop-ok /műhelymunkák/ - nyílt feladatok, stb.

A hálózatalapú tanulás hét parancsolata:
 
1. Minden tudás leírható hálózatként
2. A tanulás hálózatszervező tevékenység
3. Az új tudás elsajátításához a meglévő tudásháló releváns részeit kell előfeszítenünk.
4. A leghatékonyabb előfeszítés a kíváncsiság.
5. Az oktatás célja minden esetben a kíváncsiság felébresztése/fenntartása kell, hogy legyen. 
6. Minden olyan pedagógiai igyekezet, mely figyelmen kívül hagyja az előbbi állítást, a tartós tudás megszerzése ellen hat.
7. A jó tanár tudja a módját annak, hogy miként ébressze fel a tanuló kíváncsiságát. http://bit.ly/rPYZh

A konnektivizmus kritikája:

1. Pløn Verhagen szerint nem tanuláselmélet, csak pedagógiai nézőpont. Nem foglalkozik azzal, hogy mit és miért tanulnak.
2. Bill Kerr nem hozott újat a meglévő elméletekhez képest, annak ellenére, hogy a technikának hatása van a tanulás körülményeire. 

Mi a virtuális kirándulás? A szemléltetés és az osztálykirándulás idő- és költségkímélő változata, ahol a tanár/tutor a diákokat egy közvetítő médium (film, multimédiás segédeszközök, weboldal stb.) segítségével „viszi el” egy másik városban, országban lévő múzeumba.

IKT-eszközök, melyek hozzásegĩtik a felnȍtt tanulót a kooperatív nyitott szemléletű oktatásban.
Jelen:
számìtógép, laptop, scenner, nyomtató,  

dokumentumszerkesztés, szövegszerkeztés, táblázatkezelés, tervezés, adatgyűjtés, prezentáció, pályázatìrás, stb.
digitalizált eszközök
fényképek, felvételkészìtés oktatással kapcsolatos feladatokat, projekt dokumentálása
ìrásvetìtȍ, projektor
helyesìrási gyakorlatok, feladatlapok, csoportmunka, szemléltetés, prezentáció
VHS es DVD lejátszó
oktatófilmek, szabadidȍ eltöltése, kötelezȍ olvasmányok, közös programok, események megtekintése
CD, mp3 lejátszó
műsorok, rendezvények, zenehallgatás, hangeffektusok, daltanìtás, irodalmi művek, néptánc oktatás
Jövȍ:
interatkìv tábla, second life /SLUrl/
virtuális oktatás, virtuális kampusz
elektronikus tankönyvek
hangoskönyvek, e-book, e-learning
prezentáció, moodle, ning
oktatói, hallgatói anyagok közvetìtése
gondolattérkép, facebook
közösségépìtés, tanulási foly. megtervezése
ustream, livestream, ning, iwiw, stb.
oktatói filmek, slide-ok, élȍ műsorok közvetìtése, közösségépìtés

Hogyan befolyásolják az IKT eszközök a kommunikációt?

Egyre több infokommunikációs eszközt fejlesztenek ki, amit ugyanarra a célra lehet használni, ezáltal egyre több lehetőség terem a kommunikációra. A táblázatban olyan IKT-eszközöket, forrásokat és szolgáltatásokat említettem, mint például a NING, a Moodle, iwiw, facebook, melyek nagyon jó társalgási lehetőségeket hordoznak a diákok és oktatók számára egyaránt.

Felhasznált irodalom:






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése