Nyílt oktatási formák a felnȍttképzésben.
Felnȍttképzési jó gyakorlatok online és
virtuális környezetben I.
Adaptív oktatás - M.
Nádasi Mária szerint, az a gyakorlat, amely
szubjektív központú, és az olyan oktatói munka megjelenését igényli, amelyben
az egyes tanulók optimális fejlesztése az egyéni sajátosságokra tekintettel levő
differenciálást és az egyéni
sajátosságokra tekintettel levő egységességet
egyaránt jelenti.
A
közoktatásban a tanuló középpontba való helyezését a reformpedagógiai elvek
alapján indították el. Ennek a pedagógiai elvnek a lényege, hogy a fiatal tanuló
kerül a középpontba és fontos az egyéni sajátosságok tiszteletben tartása. Ezt
az egyes irányzatok különböző módon kísérelték meg elérni, egy dolog mégis
közös volt bennük: önmaga alakításában a tanulónak nagy szerepet szántak. Neves
képviselője Maria Montessori az
egyéni kibontakozásban, /differenciálás/ a szabad tanuláshoz való eszközöknek szánt döntő szerepet.
Hogyan
lehet motiválni a tanulókat, és hatékonyan befolyásolni a tanulói aktivitást?
Aktivitással a fiatal és idȍsebb tanuló pszichikus részvételre motiválható. Ezek
a pedagógiai, andragógiai eljárások pszichikus változásokat eredményeznek a tanulónál,
ahol növekszik az aktivitációs szint. Továbbá növekszik a figyelem ébersége, a
gondolkodás élessége, a memória integráló-képessége, megnő a tanulói kezdeményezés
és az önállóság is.
Egyéni
részvétel és kognitív erőfeszítés nélkül nincs eredményes tanulás. Ezért nagyon
fontos aktivizálni a tanulókat az észlelés, emlékezet, gondolkodás, cselekvés
intenzitásának fokozására a jobb megértés és megtanultak megtartása érdekében.
A tanítási órán növekszik a tanulók intenzív, egyéni részvétele a tanulásban,
nem csak „jelen vannak” az órán.
Néhány
példa a tanulói aktivitást befolyásoló tényezőkre:
- az oktatás módszere
- a tanulócsoport létszáma
-
a taneszközök mennyisége és minősége
- a tanár motiváló és aktivizáló szerepe
Pedagógusi és hallgatói szerepváltozás:
Multitasking -
/halmozott médiafogyasztás/ Jelentése két vagy több tevékenység adott idȍ alatt
történȍ párhuzamos végzése. Az egyén oldaláról nézve ez a kifejezés azt
jelenti, hogy megkísérel adott idő alatt, két vagy több tevékenységet elvégezni.
A multitasking az egyes tevékenységek összecsúszását, illetve a figyelem megosztását
eredményezi. Ez a jelenség elsősorban a fiatalokra jellemző.
Példa a multitaskingra - Sok ember csak azért
kapcsolja be hazaérve a televíziót vagy rádiót, hogy szóljon valami, nem pedig
azért, mert meg akar nézni vagy hallgatni egy műsort. A türelmetlenség is
vezethet multitaskinghoz. /Sokan amíg várják, hogy letöltődjön valamilyen
tartalom az internetről, megnézik az elektronikus póstát/.
Formatív értékelés lényege, hogy a tanulás folyamatában segítő, fejlesztő
információkat adjon a tanulónak, tanárnak a tanulás következő lépéseiről és ez
által motiválja a tanárt és a tanulókat az oktatási folyamatokban. Alapvetően a
folyamat közbeni irányítást, segítést tűzi ki célul a tanulási sikerek
megerősítését, a tanulási hibák és nehézségek feltárását. A formatív értékelés
folyamán az oktató motiválja, buzdítja és fejleszti a tanulót, ahol már
megtörténik a teljesítés utáni minősítés, kategorizálás, osztályozás. A
motiváció fenntartásához célszerű jobb minősítésű jegyet adni. A formatív
értékelés folyamatos visszacsatolást nyújt, amit a digitális nemzedék
kifejezetten igényel. A teszt-típusú online feladatsor az egyik leggyorsabb
visszacsatolás, visszajelzést adó lehetőség.
Kooperatív tanulási módszerek
sajátosságai, hogy csoportmunkán alapulnak, melyek konszenzuson alapuló alapulnak.
Lényege, hogy együttműködésre késztesse a tanulókat.
Ma már a globális nevelés egyik sarkpontjaként
ismeretes. Ennek a tanulási módszernek a lényege az együttes munkálkodás
a közös cél érdekében. Összehangolt tevékenység, amely során kölcsönös a hatás
pszichikai, szociális és intellektuális készségek fejlődésében egyaránt”. (Horváth, 1994)
Néhány példa a kooperatív tanulásra:
Beszélgetȍ
kör
- A hallgatók a teremben körben ülnek, sorban elmondják, amit a témáról gondolnak.
Csoport-interjú
- A csoport minden tagja kérdéseket tesz fel a csoport minden tagjának.
Ellenőrzés
párban - A diákok párban dolgoznak. A pár egyik tagja válaszol
a feladatra, másikuk figyeli a munkáját, segít és ellenőriz. Ha nem tudnak a
válaszban megegyezni, segítséget kérnek a
csoport másik párjától. A következő feladatnál szerepcsere.
Forrás: Interaktív tábla az oktatásban http://bit.ly/IzgoMP
Nyitott
oktatás – A
felnőttképzésnek olyan formája, amely épít az önálló tanulásra (nem a
tanításra). A képzésben jelentős
szerepet kap a tanulócsomag (letölthető, sokszorosítható). A folyamat rugalmas
a helyszín, időpont és ütemezés tekintetében tanuló-centrikus. A képzés része a
tutori közreműködés, (személyesség, orientáció) a kommunikáció korszerű
eszközökre épül.
|
A konnektivizmus létrejöttének okai olyan jelenséghez, köthetö,
amivel a paradigma nem tud mit kezdeni.
A szociális konstruktivizmus és a konnektivizmus különbsége hogy ma már,
van eszköz a kapcsolatteremtésre, ezáltal létrejöhettek a skálafüggetlen hálózatok
tapasztalaton alapuló kutatása is.
A
konnektivizmus módszertana - közösségi tér és tartalom,
fogalomtérkép, tartalomaggregálás, reflexió, tartalom, inspiráció.
Konnektivizmus
a gyakorlatban - Eszközei és módszerei a jegyzetek,
kvízek, zárt feladatok, cikkek, publikációk, prezentációk, hagyományos tábla,
interaktív tábla, fogalomtérkép, e-book, e-tankönyvek, multimédia, e-tananyag -
kutatás, böngészés - képletek, definíciók - labormunkák, workshop-ok /műhelymunkák/
- nyílt feladatok, stb.
A
hálózatalapú tanulás hét parancsolata:
1. Minden tudás leírható hálózatként
2. A tanulás hálózatszervező tevékenység
3. Az új tudás elsajátításához a meglévő
tudásháló releváns részeit kell előfeszítenünk.
4. A leghatékonyabb előfeszítés a
kíváncsiság.
5. Az oktatás célja minden esetben a
kíváncsiság felébresztése/fenntartása kell, hogy legyen.
6. Minden olyan
pedagógiai igyekezet, mely figyelmen kívül hagyja az előbbi állítást, a tartós
tudás megszerzése ellen hat.
7. A jó tanár tudja a módját annak, hogy
miként ébressze fel a tanuló kíváncsiságát. http://bit.ly/rPYZh
A
konnektivizmus kritikája:
1. Pløn Verhagen szerint nem tanuláselmélet, csak pedagógiai
nézőpont. Nem foglalkozik azzal, hogy mit és miért tanulnak.
2. Bill Kerr nem hozott újat a meglévő elméletekhez képest, annak ellenére,
hogy a technikának hatása van a tanulás körülményeire.
Mi a virtuális kirándulás? A szemléltetés és az
osztálykirándulás idő- és költségkímélő változata, ahol a tanár/tutor a
diákokat egy közvetítő médium (film, multimédiás segédeszközök, weboldal stb.)
segítségével „viszi el” egy másik városban, országban lévő múzeumba.
IKT-eszközök, melyek hozzásegĩtik a
felnȍtt tanulót a kooperatív nyitott szemléletű oktatásban.
Jelen:
számìtógép, laptop,
scenner, nyomtató,
|
dokumentumszerkesztés,
szövegszerkeztés, táblázatkezelés, tervezés, adatgyűjtés, prezentáció, pályázatìrás,
stb.
|
digitalizált eszközök
|
fényképek, felvételkészìtés
oktatással kapcsolatos feladatokat, projekt dokumentálása
|
ìrásvetìtȍ, projektor
|
helyesìrási
gyakorlatok, feladatlapok, csoportmunka, szemléltetés, prezentáció
|
VHS es DVD lejátszó
|
oktatófilmek,
szabadidȍ eltöltése, kötelezȍ olvasmányok, közös programok, események
megtekintése
|
CD, mp3 lejátszó
|
műsorok, rendezvények,
zenehallgatás, hangeffektusok, daltanìtás, irodalmi művek, néptánc oktatás
|
Jövȍ:
interatkìv tábla,
second life /SLUrl/
|
virtuális oktatás,
virtuális kampusz
|
elektronikus tankönyvek
|
hangoskönyvek,
e-book, e-learning
|
prezentáció, moodle,
ning
|
oktatói, hallgatói
anyagok közvetìtése
|
gondolattérkép, facebook
|
közösségépìtés,
tanulási foly. megtervezése
|
ustream, livestream, ning,
iwiw, stb.
|
oktatói filmek,
slide-ok, élȍ műsorok közvetìtése, közösségépìtés
|
Hogyan befolyásolják az IKT
eszközök a kommunikációt?
Egyre több infokommunikációs eszközt fejlesztenek ki,
amit ugyanarra a célra lehet használni, ezáltal egyre több lehetőség terem a
kommunikációra. A táblázatban olyan IKT-eszközöket, forrásokat és
szolgáltatásokat említettem, mint például a NING, a Moodle, iwiw, facebook,
melyek nagyon jó társalgási lehetőségeket hordoznak a diákok és oktatók számára
egyaránt.
Felhasznált irodalom:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése