Esélyek egyenlȍsége vagy esély az egyenlȍséghez? I.
Elérkeztem
az utolsó témahét feldolgozásához, melyet már alig vártam, hogy elkezdhessek. Virányi Anita tanárnȍ elȍadása után, úgy
érzem sokkal könnyebb lesz értelmeznem és feldolgoznom ezt az érzékeny témát.
Annak viszont örülök, hogy nem az egész fogyatékossággal és hátrányos
helyzettel kapcsolatban kérik a blogbejegyzést, hanem az információs
társadalomra és a digitális eszközökre fókuszálva.
Az
elektronikus szolgáltatások fontos célcsoportjai a fogyatékkal élȍ és a
hátrányos helyzetben élȍ emberek. Az ITT /Információs Társadalom Technológiái/
sokat tesznek azért, hogy segítsék, megkönnyítsék a rászorulók mindennapjait. A
probléma ott kezdȍdik, hogy sok ember nem
tudja kezelni megfelelȍen és hatékonyan az IT /Információs Technológia/ eszközeit,
ehhez pedig komoly és felkészült segìtségre /oktatásra/ van szükségük. Meglepȍen
olvasom, hogy a számítógép és a világháló alig foglal helyet a fogyatékkal élȍk
életében, valamint kevés azon fogyatékosok száma, akik intenzíven használják az
online és virtuális eszközöket, szolgáltatásokat és forrásokat.
Úgy
gondolom, a 21. század elején járva az információs társadalom a fogyatékkal
élȍk számára új kitörési pontokat és esélyegyenlȍséget támogató oktatási programokat
fejleszt ki. Ezek a programok azért is nagyon fontosak, mert az enyhén fogyatékos
fiatalok és idȍsebbek sikeres integrálásával kettȍs nyereséggel számolhat a társadalom.
A
boldogabb és sikeresebb élet hozzásegítéséhez feltétlenül szükséges a kulcskompetenciák
fejlesztése, gyermek és fiatal korban egyaránt. Olvasatom alapján az enyhe
értelmi fogyatékosság ma még nem egyértelműen tisztázott kategória, de úgy
gondolom, hogy ennek a kategóriának fontos szerepet kell adni mind az integratív (ép és a fogyatékos gyermekek
együttnevelése), mind az inkluzív (az
ép és a fogyatékos gyermekek nevelési eszményeinek egyenértékűsége) pedagógiában.
Feltételezésem, hogy az enyhe értelmi fogyatékos gyermek nem biztos, hogy enyhe
szellemi fogyatékos, gondolom a két fogalom között a gyógypedagógia és a többi
társtudományok különbséget tesznek. Sajnos nem áll rendelkezésemre elegendȍ idȍ
ahhoz, hogy bȍvebben betekintést szerezzek ezzel kapcsolatban, de az andragógiában
mindenképpen komoly szerepet kap a fogyatékkal élȍk megsegìtése, támogatása.
Röviden
kitérnék arra a problémára, hogy két héttel ezelȍtt végeztem egy empirikus cigány
kutatást /egy szabadon választható kurzus keretében/ és azzal a szomorú ténnyel
szembesültem, hogy azért iratják be az ártatlan és kiszolgáltatott gyermekeket a
speciális iskolába, mert a családnak nincs pénze minden nap buszra a város és a
falu között (4km). Képes pár kilométer megbélyegezni egy egészséges gyereket,
ahonnan alig-alig van visszaút. Szívvel –lélekkel azon vagyok, hogy az ilyen
halmozottan hátrányos helyzetben élȍ gyermekeket felzárkóztatva a helyes
szocializáció útjára irányìtsák a szakemberek.
Az
enyhén értelmi, illetve szellemi fogyatékos felnȍtt ember integrált oktatása,
hogy hoz –e érdemben eredményt, azt sajnos nem tudom, hisz a gyermek-és felnȍttkor
között lényeges tanulási különbségek figyelhetȍk meg. Ha a felnȍtt évtizedeken
keresztül nem részesült gyógypedagógiai kezelésben, vagy más személyiségfejlesztȍ
programban, vagy akár csak az élet nem segìtette hozzá a társadalomba való
beilleszkedéshez, akkor azt hiszem, a késȍbbi életútja során sem várható pozitív
változás.
Megnéztem
a wikipédiában, hogy Albert Einstein miért volt fogyatékos. Olyan forrásokat
találtam, miszerint autista volt, diszlexiás, stb. Tovább kutattam az autizmus megismerése
felé és találkoztam Daniel Tammet
nevével, aki egy brit autista számolóművész és nyelvzseni, tíz nyelven beszél,
képes volt egy hét alatt megtanulni izlandiul. Minden erőfeszítés nélkül képes
30 jegyű számokkal műveleteket végezni, és sok rekordot döntött meg azzal, hogy
emlékezetből sorolt számokat.
Albert Einstein az autista zseni Forrás: http://bit.ly/JzxInx |
Miért
fogyatékos egy autista, amikor zseniális képességekkel rendelkezik? :) Megfogalmazódott
bennem az a kérdés, hogy csak azért mert nem olyan szimmetrikus, esztétikus a külseje
mint egy átlag embernek és másképen működik az idegpályája akkor már
fogyatékos? Szkeptikus vagyok azzal kapcsolatban, hogy Daniel Tammet miért fogyatékos az autizmusával, amikor fizikailag és
szellemileg rendben van… Ahogy a youtube-on néztem, egyáltalán nem tűnt fogyatékosnak…Megjegyzem,
hogy ezek a gondolatok elsȍ impressziókból születnek és természetesen, ha mélyebbre
mennék a témában találnék olyan meghatározásokat, melyek egyértelműen fogyatékosságnak
tartják az autizmust.
Korábban
nem tudtam, hogy Albert Einstein autista volt, vagyis pontosabban autista
zseni. Belepillantva életébe, munkásságába találtam egy számomra nagyon igaz mondását:
“Az összevisszaságban találd meg az egyszerűséget, a hangzavarban a harmóniát.
A nehézségek közt mindig ott van a lehetőség.”
Ėrdekes
információnak véltem és gondoltam megosztom a kedves olvasókkal. (M. Nádasi Mária: Oktatási módszerek c.
tanulmányából) A táblázat bal oldalán oktatási módszereket látunk, melyekkel
szinte mindenkit mindenre meglehet tanítani.
Így
lehet mindenkinek mindent megtanìtani
|
változatosabb
az óra
|
a
differenciálást segíti
|
a
tanítónak ez term.
|
a
gyerekek
szeretik
|
össz.
|
|
frontális
munka
|
239
|
1
|
1
|
62
|
7
|
310
|
csoportmunka
|
6
|
183
|
175
|
6
|
127
|
497
|
páros
munka
|
8
|
129
|
70
|
6
|
141
|
354
|
tanulópár
|
7
|
58
|
70
|
8
|
96
|
296
|
részben
egyénre
szabott
munka
|
34
|
48
|
197
|
18
|
48
|
345
|
teljesen
egyénre
szabott
munka
|
41
|
37
|
188
|
75
|
28
|
369
|
rétegmunka
|
34
|
101
|
133
|
18
|
17
|
303
|
forrás:
http://bit.ly/JsBaAKt
Ėppen arra gondoltam, hogy a fogyatékos gyermekek és
felnȍttek oktatásában mennyire van jelen
a flow-élmény szerepe? Vannak-e olyan speciális oktatási módszerek, melyek
hozzásegìtik a sérülteket a flow minél gyakoribb megtapasztalásához, ezáltal elȍhívva
a hatékonyabb tanulási folyamatokat?
Ùgy gondolom, hogy az informatikai eszközök és
szolgáltatások fejlesztése az egyik legmeghatározóbb terület a fogyatékosság és
a hátrányos helyzet javítására. Az információs társadalomban olyan felzárkóztatáshoz
segìtȍ programok születnek, melyek megkönnyítik a rászorulók mindennapjait.
A technikai eszközök, softverek és a különbözȍ
kommunikációs programok célja, hogy a speciális segítséget
igénylő fiatalok és idȍsek ezen források segítségével aktív tagjai lehessenek a
társadalomnak, ne érezzék magukat kirekesztve. Olyan digitális eszköz kifejlesztésérȍl
olvastam a napokban amely a számítógép vezérlésére nem az egeret, hanem a szem
mozgását követȍ kamera által valósulna meg a navigáció.
A web akadálymentesítésével kapcsolatban találtam egy forrást
a neten /Web Akadálymentesítési Útmutató 2.0/ mely széleskörű
ajánlásokat fogalmaz meg a webtartalom minél könnyebb eléréséhez. Böngészve a
honlapon nem láttam feltüntetve a gyengénlátók számára is olvasható lehetȍséget,
lehet nem vettem észre.
Egy zseniális idézettel búcsúzom Albert Einstentȍl: “Törődés az
emberiséggel és annak sorsával – ez álljon az érdeklődése középpontjában minden
technikai erőfeszítésnek.” Itt talán még nem is hitte volna azt, hogy a 21.
század elején járva pont a gazdag technikai fejlȍdésnek köszönhetȍen mennyire pozitívan
befolyásolja majd az emberi törȍdést.
Felhasznált irodalom:
- http://bit.ly/JzxInx
- http://slidesha.re/JaQIvY
- http://bit.ly/MbwBgO
- http://bit.ly/d0GSci
- http://bit.ly/rMX50C
- http://bit.ly/JsBaAKt
- http://bit.ly/KjZfL0
- http://bit.ly/KCVtk
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése