Oktatási környezetek ergonómiai szempontjai
Elérkeztem az
utolsó blogbejegyzésemhez a távoktatás és e-learning kurzus keretében. A feldolgozandó
témám az oktatási környezetek ergonómiai szempontjai, melyben két kérdéskörre fókuszálok:
- 1. Ön szerint melyek az elektronikus tanulási környezetet jellemző legfontosabb használhatósági/ergonómiai tulajdonságok?
- 2. Kell-e különbséget tennünk e tulajdonságok fontosságát illetően aszerint, hogy milyen elektronikus tanulási környezetre értelmezzük ezeket a tulajdonságokat?
Két évvel ezelȍtt volt szerencsém találkozni Dr. Kiss Orchidea elȍadásaival, mely
során részletes betekintést szereztem az ergonómia rejtelmeibe.:) Egy rövid
fogalmi meghatározást szeretnék nyújtani az ergonómiával kapcsolatban. Manapság
egyre nagyobb jelentőséget tulajdonítanak a fizikai környezet befolyásának az
embere, hiszen környezetünk, otthonunk, családunk, munkahelyünk nagymértékben
befolyásolja hangulatunkat, közérzetünket.
A munkapszichológia legfőbb célja a
munka kellemesebbé tétele, az előbb említett dolgok felmérése, kiküszöbölése. A
munkafeltételek javítása, azonban többnyire jelentős anyagi áldozatot igényel, bár
az ilyen jellegű befektetés rendszerint gazdaságilag is kifizetődő. Napjainkban
a munka lassan egyet jelent azzal, hogy ülünk a számítógép előtt és görnyedünk.
„Görbítjük” immáron kiegyenesedett gerincünket. Miközben életünk a technikának
köszönhetően rohamosan kényelmesedik, ez alatt egyre inkább veszélybe kerülhet
az egészségünk. A dolog komolyságát bizonyítja, hogy az egyetemeken,
főiskolákon már oktatják ezt a területet. (Pl. a Budapesti Műszaki Egyetemen a pszichológia
és ergonómia tantárgy részeként tanítják, a Veszprémi Egyetem Képfeldolgozás és
Neuro-számítógépek Tanszékén pedig önálló kurzusként fogják bevezetni.)
Fontos,
hogy ügyeljünk testtartásunkra és a lehetȍ legtöbbet mozogjunk. Az ergonómia /gép-ember/
azért jelenik meg az andragógiában, mert napi szinten összköttetésben vagyunk a
digitális eszközök és szolgáltatások rendszerével. Fontos, hogy hatékonyan
tudjuk kezelni az online és virtuális tanítási-tanulási környezeteket.
Forrás: http://bit.ly/Ka57lC |
I.
Az
elektronikus tanulási környezet legfontosabb ergonómiai tulajdonságai
Hatékonyság:
A hatékonyság ergonómiai értelmezése széles körű, azaz nemcsak az éppen végzett
munkatevékenységre terjed ki, hanem arra is, hogy hosszú távon a munkavégzés
során ne lépjenek fel egészségkárosító hatások, és a lehető legkisebb legyen a
balesetek kockázata is. Az ergonómia alkalmazásának sikere megmutatkozik a
termelékenység növekedésében, és az ember munkavégző képességének hosszú időre
szóló megőrzésében, sőt növelésében. Az ergonómia feladatai közé sorolható az
emberi hibák, az emberi tévedések csökkentése is.
Használhatóság:
A fogalom alatt a felhasználó élményének minőségét
értjük egy honlap „használata” során. A használhatóság nagy általánosságban
arra utal, hogy a felhasználók milyen hatékonysággal tudják megismerni és
használni a honlapot céljaik elérésére, és mennyire vannak megelégedve a
folyamattal. Akkor beszélhetünk felhasználóbarát honlapról, ha a felhasználók
gyorsan és könnyen el tudják érni céljaikat a feladatok végrehajtása során. Hogyan határozható meg a használhatóság? A használhatóság nemzetközileg elfogadott meghatározása: „A
használhatóság arra utal, hogy a honlapot meghatározott felhasználók milyen
mértékig tudják meghatározott célok elérése érdekében hatékonyan, hatásosan és
megelégedettséggel alkalmazni egy meghatározott felhasználói
környezetben." - ISO 9241-11
Hatásos környezet elvárt
tulajdonságai: Az elektronikus tanulási környezetre érvényes
az egyszerűség a praktikusság, a könnyű kezelhetȍség. Fontos tényezȍ, hogy a felület egyszerűen kezelhetȍ legyen, illetve
hogy a felhasználó minél gyorsabban, külső segítség nélkül tudjon vele hatékonyan
dolgozni.
Azonban
az is fontos, hogy minél esztétikusabb és látványosabb legyen a tanulói,
illetve a munkakörnyezet. Sokkal élvezetesebb egy színes, érdekes környezetben
tanulni, mint egy kopott, szürke, barátságtalan ergonómiailag nem alkalmas helységben.
Vigyázzunk az összhatásra, az összhangra, ugyanis a zsúfolt, színes,
figyelemfelkeltő elemek elvonhatják a figyelmünket az adott feladatról.
Akadálymentesség lehetȍvététele
/hozzáférhetȍség/:
A web
akadálymentesítésével kapcsolatban találtam egy forrást a neten /Web
Akadálymentesítési Útmutató 2.0/ mely széleskörű ajánlásokat fogalmaz meg a
webtartalom minél könnyebb eléréséhez. Böngészve a honlapon nem láttam
feltüntetve a gyengénlátók számára is olvasható lehetȍséget, lehet nem vettem
észre. Komoly probléma, hogy a weboldalak meghatározó része nem akadálymentes és
ez gátolhatja a fogyatékkal élȍ tanulókat a tanulási folyamatokban. Fontos tényezȍ,
hogy minél jobban csökkentsük a weboldalakon lévȍ akadályokat, nehézségeket. Előfordulhat,
hogy egy vak ember nem tud belépni egy mappába, ahol egyébként számára is
feldolgozható hanganyagok vannak.
Tanulási tevékenység minȍségi tényezȍi (3M)
- Meaningful: megértik-e, amit tanulnak? (érthető tartalom)
- Memorable: emlékezni fognak-e a tanultakra? (emlékezetes)
- Motivational: használni fogják-e a tanultakat? (motiváló)
A tanulási
tevékenység minȍségi feltételei:
- Átlátható, hatékony felhasználói felület
- Felhasználó kognitív és érzelmi bevonása
- Megfelelő tanulási folyamat szervezése, tartalom vagy irányítás biztosítása
II. Kell-e különbséget tennünk e tulajdonságok fontosságát illetően aszerint, hogy milyen elektronikus tanulási környezetre értelmezzük ezeket a tulajdonságokat?
Ùgy vélem, minden tanulási környezet /offline, online,
vegyes, virtuális/ egy külön galaxis, amely sajátos tulajdonságokkal
rendelkezik. Melyek a különbözȍ oktatási környezetek?
- offline tanulási
környezet, ahol a hagyományos osztálytermi, konntakt tanítási-tanulási
folyamatok működnek.
-
online tanulási
környezet, ahol az oktatási folyamat szereplői egy időben és egy térben dolgoznak, de már alkalmazva
a digitális eszközök és szolgáltatások sokszínűségét.
- vegyes oktatás, /blended-learning/ ahol online
és offline tanulási folyamatok valósulnak meg.
-
virtuális oktatási környezet, pl. Second
Life, vagy más 3 dimenziós oktatói programok.
A
fenti felosztásból láthatjuk, hogy mindegyik oktatási környezet sajátos tulajdonságokkal
rendelkezik, egyik sem hasonlìt, vagy egészíti ki a másik környezetet. Azonban a három minȍségi tényezȍt mind a négy
oktatási környezetre egyaránt fontosnak tartok alkalmazni, hiszen ezáltal
válhat a tanítási-tanulási folyamat hatékony.
Felhasznált irodalom:
http://bit.ly/Ka57lC
http://bit.ly/JOlKYD
http://bit.ly/JOlMQ1
Felhasznált irodalom:
http://bit.ly/Ka57lC
http://bit.ly/JOlKYD
http://bit.ly/JOlMQ1
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése