hétfő, május 14, 2012


Oktatási környezetek ergonómiai szempontjai



Elérkeztem az utolsó blogbejegyzésemhez a távoktatás és e-learning kurzus keretében. A feldolgozandó témám az oktatási környezetek ergonómiai szempontjai, melyben két kérdéskörre fókuszálok:
  • 1.      Ön szerint melyek az elektronikus tanulási környezetet jellemző legfontosabb használhatósági/ergonómiai tulajdonságok?
  • 2.      Kell-e különbséget tennünk e tulajdonságok fontosságát illetően aszerint, hogy milyen elektronikus tanulási környezetre értelmezzük ezeket a tulajdonságokat?

Két évvel ezelȍtt volt szerencsém találkozni Dr. Kiss Orchidea elȍadásaival, mely során részletes betekintést szereztem az ergonómia rejtelmeibe.:) Egy rövid fogalmi meghatározást szeretnék nyújtani az ergonómiával kapcsolatban. Manapság egyre nagyobb jelentőséget tulajdonítanak a fizikai környezet befolyásának az embere, hiszen környezetünk, otthonunk, családunk, munkahelyünk nagymértékben befolyásolja hangulatunkat, közérzetünket. 

A munkapszichológia legfőbb célja a munka kellemesebbé tétele, az előbb említett dolgok felmérése, kiküszöbölése. A munkafeltételek javítása, azonban többnyire jelentős anyagi áldozatot igényel, bár az ilyen jellegű befektetés rendszerint gazdaságilag is kifizetődő. Napjainkban a munka lassan egyet jelent azzal, hogy ülünk a számítógép előtt és görnyedünk. „Görbítjük” immáron kiegyenesedett gerincünket. Miközben életünk a technikának köszönhetően rohamosan kényelmesedik, ez alatt egyre inkább veszélybe kerülhet az egészségünk. A dolog komolyságát bizonyítja, hogy az egyetemeken, főiskolákon már oktatják ezt a területet. (Pl. a Budapesti Műszaki Egyetemen a pszichológia és ergonómia tantárgy részeként tanítják, a Veszprémi Egyetem Képfeldolgozás és Neuro-számítógépek Tanszékén pedig önálló kurzusként fogják bevezetni.)
Fontos, hogy ügyeljünk testtartásunkra és a lehetȍ legtöbbet mozogjunk. Az ergonómia /gép-ember/ azért jelenik meg az andragógiában, mert napi szinten összköttetésben vagyunk a digitális eszközök és szolgáltatások rendszerével. Fontos, hogy hatékonyan tudjuk kezelni az online és virtuális tanítási-tanulási környezeteket. 
Ergonomia
Forrás: http://bit.ly/Ka57lC
 
I.                    Az elektronikus tanulási környezet legfontosabb ergonómiai tulajdonságai

Hatékonyság: A hatékonyság ergonómiai értelmezése széles körű, azaz nemcsak az éppen végzett munkatevékenységre terjed ki, hanem arra is, hogy hosszú távon a munkavégzés során ne lépjenek fel egészségkárosító hatások, és a lehető legkisebb legyen a balesetek kockázata is. Az ergonómia alkalmazásának sikere megmutatkozik a termelékenység növekedésében, és az ember munkavégző képességének hosszú időre szóló megőrzésében, sőt növelésében. Az ergonómia feladatai közé sorolható az emberi hibák, az emberi tévedések csökkentése is.

Használhatóság: A fogalom alatt a felhasználó élményének minőségét értjük egy honlap „használata” során. A használhatóság nagy általánosságban arra utal, hogy a felhasználók milyen hatékonysággal tudják megismerni és használni a honlapot céljaik elérésére, és mennyire vannak megelégedve a folyamattal. Akkor beszélhetünk felhasználóbarát honlapról, ha a felhasználók gyorsan és könnyen el tudják érni céljaikat a feladatok végrehajtása során. Hogyan határozható meg a használhatóság? A használhatóság nemzetközileg elfogadott meghatározása: „A használhatóság arra utal, hogy a honlapot meghatározott felhasználók milyen mértékig tudják meghatározott célok elérése érdekében hatékonyan, hatásosan és megelégedettséggel alkalmazni egy meghatározott felhasználói környezetben." - ISO 9241-11  

Hatásos környezet elvárt tulajdonságai: Az elektronikus tanulási környezetre érvényes az egyszerűség a praktikusság, a könnyű kezelhetȍség. Fontos tényezȍ, hogy  a felület egyszerűen kezelhetȍ legyen, illetve hogy a felhasználó minél gyorsabban, külső segítség nélkül tudjon vele hatékonyan dolgozni. 
Azonban az is fontos, hogy minél esztétikusabb és látványosabb legyen a tanulói, illetve a munkakörnyezet. Sokkal élvezetesebb egy színes, érdekes környezetben tanulni, mint egy kopott, szürke, barátságtalan ergonómiailag nem alkalmas helységben. Vigyázzunk az összhatásra, az összhangra, ugyanis a zsúfolt, színes, figyelemfelkeltő elemek elvonhatják a figyelmünket az adott feladatról. 

Akadálymentesség lehetȍvététele /hozzáférhetȍség/: A web akadálymentesítésével kapcsolatban találtam egy forrást a neten /Web Akadálymentesítési Útmutató 2.0/ mely széleskörű ajánlásokat fogalmaz meg a webtartalom minél könnyebb eléréséhez. Böngészve a honlapon nem láttam feltüntetve a gyengénlátók számára is olvasható lehetȍséget, lehet nem vettem észre. Komoly probléma, hogy a weboldalak meghatározó része nem akadálymentes és ez gátolhatja a fogyatékkal élȍ tanulókat a tanulási folyamatokban. Fontos tényezȍ, hogy minél jobban csökkentsük a weboldalakon lévȍ akadályokat, nehézségeket. Előfordulhat, hogy egy vak ember nem tud belépni egy mappába, ahol egyébként számára is feldolgozható hanganyagok vannak.

Tanulási tevékenység minȍségi tényezȍi (3M)
  • Meaningful: megértik-e, amit tanulnak? (érthető tartalom)
  • Memorable: emlékezni fognak-e a tanultakra? (emlékezetes)
  • Motivational: használni fogják-e a tanultakat? (motiváló)
A tanulási tevékenység minȍségi feltételei:
  • Átlátható, hatékony felhasználói felület
  • Felhasználó kognitív és érzelmi bevonása
  • Megfelelő tanulási folyamat szervezése, tartalom vagy irányítás biztosítása

II. Kell-e különbséget tennünk e tulajdonságok fontosságát illetően aszerint, hogy milyen elektronikus tanulási környezetre értelmezzük ezeket a tulajdonságokat? 

Ùgy vélem, minden tanulási környezet /offline, online, vegyes, virtuális/ egy külön galaxis, amely sajátos tulajdonságokkal rendelkezik. Melyek a különbözȍ oktatási környezetek?  
- offline tanulási környezet, ahol a hagyományos osztálytermi, konntakt tanítási-tanulási folyamatok működnek.  
-   online tanulási környezet, ahol az oktatási folyamat szereplői  egy időben és egy térben dolgoznak, de már alkalmazva a digitális eszközök és szolgáltatások sokszínűségét. 
- vegyes oktatás, /blended-learning/ ahol online és offline tanulási folyamatok valósulnak meg.  
-    virtuális oktatási környezet, pl. Second Life, vagy más 3 dimenziós oktatói programok.

A fenti felosztásból láthatjuk, hogy mindegyik oktatási környezet sajátos tulajdonságokkal rendelkezik, egyik sem hasonlìt, vagy egészíti ki a másik környezetet.  Azonban a három minȍségi tényezȍt mind a négy oktatási környezetre egyaránt fontosnak tartok alkalmazni, hiszen ezáltal válhat a tanítási-tanulási folyamat hatékony.

Felhasznált irodalom:

http://bit.ly/Ka57lC
http://bit.ly/JOlKYD
http://bit.ly/JOlMQ1
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése