INFORMÁCIÓS TÁRSADALOM MODELLEK, GAZDASÁGI ÉS
TÁRSADALMI KÖVETKEZMÉNYEK - ÖNREFLEXIÓ
Eltelt
egy hét, melyben sok-sok új információt sajátíthattam el és osztottam meg az
e-learning alapú távoktatás alkalmával. Nem csak oktatási folyamatnak
értelmezem az elmúlt intenzív információáradattal fűszerezett
munkafolyamatokat, hanem egy olyan koncentrált mennyiségű tudáshalmazt sajátíthattam
el, ami nagy mértékben hozzájárul személyiségformálásom fejlődéséhez.
A kurzus keretében elhangzott előadás egy tudásalapként szolgált, amelyek
értelmezéséhez a csoporttársaim, a vendégtanárok és saját magam által
felkutatott kurrens forrásanyagok elsajátítása segített hozzá. Meggyőződésem,
hogy olyan extra intenzív kurzusban tanulhatok és dolgozhatok, amelyre nem csak
büszke vagyok, de Magyarországon ritka egyetem valósítja meg ezt a magas
követelményszinttel kiépített e-learning alapú kommunikációs tréninget.
Ahogy
az első blogomban is szerepel az információk egyre nagyobb jelentősége
megmutatkozik a termelésben, az oktatásban, sőt az egész társadalmi
alakulások tekintetében is komoly jelenőséggel bír. Az
információk áramlásával olyan szellemi erőforrások, értéktöbbletek termelődnek és
jönnek létre, amelyek lehetővé teszik az élet minőségének javítását, az
információs társadalmunk kialakulását. Az információgazdasággal kapcsolatban
azt a konklúziót vonom le, hogy az információ megszerzése és birtoklása hatalom,
ezért áldoznak hatalmas összegeket a fejlett országok, a multinacionális
vállalatok a szegényebb országokba, hogy a hatalom birtokosai a számukra fontos
információkat megszerezzék és ezek egy részét felhasználják. Természetesen nem
kell attól tartani, hogy a megszerzett információkkal visszaélnének, hanem
inkább az oktatás a
kutatás-fejlesztés-innováció hármasa játszik mérvadó szerepet.
Az
egész életen át tartó tanulás (LLL) filozófiája mentén haladva úgy vélem, hogy Magyarország
versenyképességének kulcsa lehet a „tudásiparˮ
és az infokommunikációs technológia /IKT/ térnyerése. Már csak azért is, mert
kiaknázásuk és gazdaságba történő visszaforgatásuk
kiemelt jelentőséggel bír a versenyképesség szempontjából. A tudásipar varázsszava
a versenyképesség ösztönzése, ugyanis nem jöhet létre megfelelő motivációs
módszerek alkalmazása nélkül. A versenkyképesség ösztönzése számomra egy komoly
napirenden forgó kérdés, melyet pedagógiai-pszichológiai oktatási módszerek és
eszközök kifejlesztésével lehetne hatékonyabban érvényesíteni.
A
kommunikációs dominancia jelentősége számomra az egyik legalapvetőbb
kommunikációs forma, ugyanis függetlenül attól, hogy verbálisan, vagy
non-verbálisan fejezzük ki mondanivalónkat mindkét esetben kommunikációt
közvetítünk a másik fél számára. Nemrég olvastam, hogy a kommunikáció 93%-a nem
verbális (non-verbális), ebből a megközelítésből azt a konzekvenciát kellene levonnom, hogy a
nem osztálytermi előadások során az oktatás kommunikációja és hatásrendszere igen alacsony szintet ér el. Azt
hiszem a hátralévő 7% mégis elegendő ahhoz, hogy megértsünk olyan verbális
kommunikációt, ahol egyirányú a közlés és alig érvényesül a non-verbális kommunikáció lehetősége. Lehet
hatékonyabb lenne olyan ustream videoanyagból bővíteni ismereteinket, ahol egyszerre
jelenne meg a verbáis és non-verbális kommunikáció pl. mozgókép bővítésével.
Az elmúlt
napokban sokat filozófáltunk a tudás megoszásának fontosságáról. Én most
is ugyanazt állíthatom, amit egy héttel korábban, hogy a tudásalapú
információs társadalom egyik legalapvetőbb mondanivalója, illetve üzenete az,
hogy az emberek mind nagyobb többsége járuljon hozzá a szellemi tőke megteremtéséhez,
(lifelong learning koncepció) annak érdekében, hogy könnyen hozzáférhető legyen
a felhasználók számára. A blogbjegyzés terjedelmi korlátai miatt:-) nem
térnék ki külön azon vélemények elemzésére, miszerint a tudás hatalom és
művelői visszaélhetnek vele. Sajnos igen, ez is megtörtént már a múltban
jó néhány alkalommal (lásd. Hirosima és Nagaszaki példáját). Ezt
a kérdéskört egy idézettel zárom le: „Élni
és nem visszaélni
kell az általunk
birtokolt tudással”.
Nagyon tetszett az egyik csoporttársam
blogbejegyzése, ahol azon elmélkedik, hogy vajon web 1.0-es, vagy web 2.0-es?
Ezen a kérdésen én is elgondolkodtam és azt hiszem, ezzel a két intenzív
kurzussal minden aktívan résztvevő felnőtt tanuló web 2.0-é válik még akkor is,
ha a web 1.0-es megnevezéstől is távol áll. Lassan két éve tervezem
megnézni a „The Social Networkˮ - A közösségi háló című 2010-ben nyert
Oscar-díjas filmet, melyben a web 2.0 kapcsolatrendszerének kialakulását
idézi fel és azt láthatjuk,
ahogyan egy „ablakbanˮ születnek az ötletek és eljutnak a zárt egyetemi
rendszeren keresztül 1 millió felhasználóig. Tovább boncolgatva a reflektív blogbejegyzésemet
a konnektivista –hálózatalapú- tanuláselmélet gyakorlatban való alkalmazása
során nem csak interperszonális kapcsolatokat sikerült úgy érzem hosszú távra
kialakítanom, hanem intraperszonális kapcsolatokat is, melyet más oktatási
környezetben nem lett volna lehetőségem kiépíteni. Igaz, csak egy hét telt el a
kurzusból, de már most látom a pozitív hatását, ugyanis különböző
szolgáltatásokat ismerhettem meg (twitter, facebook alaposabb megismerése,
megosztott dokumentumok, ustream video, google, mindmap, a blogolás rejtelmei,
stb.) Felnőtt tanulóként az önszorgalom komoly nehézségeket küzdhet le a
konnektivista tanulás során. Nem kívánhatom, hogy oktatóim az esetleges
hiányosságaimat külün-külön elmagyarázzák, hiszen jelenleg tudomásom szerint több
mint félszáz távtanulót mentorálnak. Számomra az is motiváló, hogy közösségben
tanulhatok és kommentelés során olyan témákhoz szólok, amihez érdemben többet
adhatok. Az is imponáló, hogy a nézetek, vélemények különbözősége formálja az
egyéni gondolkodásomat.
A wikipédiát az emberiség közös memóriájának is nevezik, ahol 440 millió egyedi látogatót vonz és ezzel az ötödik legnézettebb hivatkozásává
nőtte ki magát. A több mint 180 ezer magyar szócikket tartalmazó felület
bővítése nehéz akadályokba ütközik. A wikipédia nem tekinthető hiteles forrásnak,
a rohamosan fejlődő világunk követésére nagyon nehéz megfelelő szakemberekt
bevonni az önkéntes wikipédia szerkeztésébe, tartalmának bővítésére. Az előző
blogbejegyzésemben feltett feltevésemre máris megtaláltam a választ, aminek
nagyon is örülök, de annak nem, hogy feltevésem beigazolódott. Kevés
kutatásban, szakdolgozatban található a wikipédiára való hivatkozás, mert sajnos
nem megbízhatóak a források, bárki beleszerkeszthet. - Én is így tettem
valamelyik nap, amikor A. Hitchcock némafilmjeinek listájából hiányoltam egy 1927-ből
származó alkotását.
Az első előadás meghallgatása
után a web 2.0 és a szemantikus web közötti különbséget próbáltam
megérteni. Az eltelt pár nap rávilágított arra, hogy tulajdonképpen a két
fogalom közötti különbség abban rejlik, hogy a szemantikus web
értelmezhető web 2.0.-nek is. Bevallom ezt a rohamos IKT fejlődést
és térnyerést nem könnyű követni, ezért tartom szükségszerűnek a folyamatos és tudatos önképzést, mely egyrészt a szakmai megújulást biztosítja, másrészt
pedig a folyamatos tudásunk
gyarapítsához járulunk hozzá. A
szemantikus web, illetve haló megismerése azért lényeges számunkra, mert
modellezni tudja az emberi asszociációt. Egy megfelelően beépített gráf
segítségével gépünk is tud következtetni, meg tudja határozni, hogy melyik
szóra milyen asszociációval válaszoljon, akár még a legjobb szóra is képes asszociálni.
A dolog érdekessége még az is, hogy ezt a módszer az emberi agy mintájára
hozták létre, mivel mi is csomópontokban és gráf formájában tároljuk az
információkat.
Az a személyes tapasztalatom, hogy a két kurzus egyik
aktív résztvevőjeként nemcsak a ustream-en elhangzott videoanyag és a power
pointos bemutatók elegendőek az ismeretek elsajátításához, hanem sok
szakterületről kell összegyűjtenünk korábban elsajátított kompetenciánkat,
tudáshalmazunkat ahhoz, hogy működésbe tartsuk a konnektivista, hálózatalapú
oktatási folyamatot. A konnektivista tanuláselméletet úgy is értelmezhetem,
mint egy multifunkcionális oktatási módszerek aktív alkalmazását.
Az
időmenedzsment egy igen divatos szó lett az utóbbi időben. Nem csak az
oktatásban, hanem a munkahelyeken is előszeretettel hozzák összefüggésbe a
teljesítménnyel, és nem győzik hangsúlyozni fontosságát. Ez így van rendjén, az
élet csodáit nem elég hangsúlyozni és az idő, mint egy szubjekt fogalom nem
csak pénzt, de számos forrás alapját is képezi. Gondolom mindenki számára
ismerős „Az idő pénz!ˮ mondás, amit minden tudatos felnőtt jól ismer. Ha
munkahelyünkön okosan osztjuk be időnket, azzal a cég termelékenységét
javítjuk. Ha pedig az iskolában bánunk hatékonyan az időnkkel, az a minősítésen
is meglátszik. A nem megfelelő időgazdálkodás hibák elkövetéséhez, késéshez
vezethet. De vajon hogyan javíthatjuk ezt a képességünket? Igen, képesség ez
is, amit meglehet tanulni. Leírok pár pontot, ami hozzásegít mindannyiunkat az
idő okos beosztásához:
a. Legyen
világos célkitűzésünk,
b. figyeljünk
a korlátainkra,c. minden feladatot rangsoroljunk,
d. tervezzünk egy nappal korábban,
e. írásban tervezn, jelöljük ki a prioritásokat,
f. szüneteket tartsuk be, és teljes gőzzel koncentráljuk,
Életünk során talán az egyik legfontosabb tényező az
idő, amely minden egyes ember számára napi 24 órát jelent. Megosztok egy
hivatkozást, ami segít rávilágítani arra,
milyen csodás, de egyben ilyesztő az idő rohamos múlása. Ez a kurzus is
segít abban, hogy hatékonyabban gazdálkodjak az időmmel és megbecsüljek minden
percet.
Azért is fontos lehet, hogy tudást hozzunk létre és megosztjuk, mert az interneten így megörökítjük magunkat. Nemcsak a mostani generációnak, hanem a kövtkező generáció számára is hasznos lehet a mostani tevékenységünk.
VálaszTörlésHelyes, én is így gondolom...A tudás megosztása, a folyamatos tanulás és ismeretszerzés révén valósul meg. Ha nem tanulunk és nem tapasztalódunk, akkor sajnos nincs mit megosztanunk az emberiséggel, ebből az következne, hogy senkinek sem volna mit megosztani a másik embertársával... hová fejlődne a világ? Kölcsey Ferenc a Huszt című művébőm idézek egy sort: „ Hass, alkoss, gyarapíts: s a haza fényre derűl!ˮ
TörlésKedves Xénia! Tegnap esti SL Konzultációt követően magam is elgondolkodtam azon, hogy valóban milyen is lenne, ha a virtuális téren keresztül kommunikálnánk. Valóban a non-verbális kommunikáció teszi ki a kommunikáció nagyobb hányadát. (Nagyon jó, hogy utánajártál egy százalékos aránynak). Magam is kifejezetten támogatnám a Ustream vagy valami hasonló eszköz használatát az előadások hallgatásához. Mi több – és valójában emiatt is említettem a tegnap esti konzultációt – úgy tapasztaltam, hogy a virtuális térben is érzékelhető a non-verbális kommunikáció és annak jelentősége. (erről azt hiszem, majd bővebben saját blogomban is írok)
VálaszTörlésKedves Enikő, a 2. heti prezentációk, power pointos bemutatók és a ustream-re feltöltött videók minősége számomra elnyerték tetszésemet. Mindkét kurzusnál hallom és látom a verbális és non-verbális kommunikációt, így hatékonyabban és gyorsabban sajátíthatom el a feladatokat. Kár, hogy a tegnap esti Second Life partyn nem vettél részt. Shoppingoltunk, képeslapokat póstáztunk, teleportáltunk a kutatóegyetem és közeli telepüések között, majd egy 30 méteres magasságban kiépített konferenciateremben adtam kiselőadást a blogom tartalmáról a csoporttársaimnak. Csatolok egy fotót is az érdekesség kedvéért. A lényeg, hogy szórakozva tanultunk! :)
VálaszTörlés