Didaktikai
modellek, Az oktatási folyamatot meghatározó alapelvek
Ahogy
az előadásból is elhangzott a különböző didaktikai modellek megértéséhez a
távoktatás didaktikája egyben a „folyamatszabályozás didaktikájaˮ is, melynek
hatékonyságát a folyamatszabályozás eszközeivel valósítunk meg. Úgy vélem, a
folyamatszabályozás megteremtése során olyan erőforrások nyílhatnak meg a
fiatal, illetve az felnőtt tanuló esetében, mely szabadságérzetével,
kreativitásával hatékonyabb tanulási folyamatokat érhet el, mint az olyan
oktatási folyamatoknál, melyek tanárközpontúak. Fontos kiemelnem, hogy az
oktatási folyamatszabályozás gyakorlatban való megvalósítása előtt előzetesen
végig kell gondolni az oktatási program hatékonyságának fokát. Az előadás
„podcast-jébőlˮ úgy vélem, nem valósulhat meg sikeresen olyan távoktatási
program, amely nincs előre pontosan definiálva, megszervezve, megtervezve és
ütemezve, ugyanis a folyamatközi beavatkozás nagy mértékben megzavarhatja,
megsemmisítheti az egész e-learning programot.
Én
előnyben részesítem az online tanfolyamokat, mert az egyre kiterjedtebb és
modernizált infokommunikációs eszközök térnyerésével rugalmasabb, hatékonyabb
és főleg gyorsabb tanulási eredményeket produkálhatunk. Természetesen azon
álláspontot is megértem, amikor a felnőtt tanuló (nem x és y generációból
származó) az internet adta hálózatkavalkádban elveszve érzi magát és várva
várja a személyes kontaktórát, amikor is rendszerezheti tanulási folyamatait,
előmeneteleit. Tévhit azonban azt feltételezni, hogy a távoktatás során
elvégzendő feladatok laza követelményeket takarnának. Az e-learning
feladatsorozatok sikeres teljesítéséhez pontos, rendszerezett, tudatos
önirányító személyiség szükséges. Vajon miért alakulhatott ki az emberekben ez
a távoktatással kapcsolatos tévhit?
Egy
hatékony és előrelátó oktatási program nem valósulhat meg helyes
tanítási-tanulási módszerek és eszközök bevonásával. Falus Iván szerint a didaktikai alapok megismerése nélkül
lehetetlen hatékony és innovatív oktatási folyamatokat alkalmazni, ugyanis a
didaktika több tudományterülettel él szerves kapcsolatban, mint például neveléstörténet,
neveléselmélet, összehasonlító pedagógia, fiziológia, filozófia, pszichológia,
iskolaegészségtan, szociológia, logika, kibernetika, szakmódszertanok, stb.
Rövid reflexiók az előadáson
elhangzott didaktikai modellekről:
A didaktikai modellek általában egy-egy mikrostruktúrát írnak le. Megkülönböztetünk:
· folyamatszabályozási didaktikai elméletek
· angolszász, német, magyar
1.
Kibernetikai-információelméleti didaktika
Képviselője Cube, aki az 1970-es években elsőként
a távoktatást oktatási folyamatként képzeli el és egyben a kritikai-racionális
neveléstudományi irányzat kiemelkedő egyénisége. Cube elméletének semmilyen előzménye
nem volt a pedagógiai és didaktikai gondolkodás történetében. A modell lényege
a behaviorista viselkedéselméleten alapszik, ahol előtérbe kerül a
természettudományos megközelítés, a matematikai szabályok robotizált oktatási
formája. A rendszer lényege a tanár tanítási stratégiája, a cél irányában
történő szabályozás, tervezés és végrehajtás. Meglehetősen más modellekhez
képest gyenge hatást gyakorolt a didaktikai folyamatok fejlesztésében. Ezt a
modellt akkor érthetem meg behatóbban, ha jártasságot szerzek az algebra
területén.
2. Tanulási-cél orientált didaktika
Neves
képviselője Möller, aki a curriculum
/kerettanterv/ felépítésére és folyamatára vonatkozó tervet jelenti. Értelmezésem
szerint a tanulási cél egy olyan fejlesztési folyamat végeredménye, ahol
a tanulásszervezés és a tanulás kontrollja megy végbe. A tanulási-cél
orientál didaktikában lépésről-lépésre meg kell tervezni a tanulási célokat,
mert csak így lehet a kerettanterv alkalmazása hatékony. Lényege, hogy
a tanulási folyamatot részekre kell bontani, az elemeknek különböző
lépései vannak, ha megvan a cél akkor a tanulási folyamatnak csak
annyi a feladata, hogy fokozatosan optimális energiaráfordítással eljutni
a kitűzött cél felé. A tanulási folyamatot csak akkor lehet tovább folytatni,
ha a tanuló elsajátította a követelményeket. A Möller-féle didaktikai modell nem hasonlít a gépies
kibernetikai modellhez, ugyanis itt a tanulási kontroll és nem
a tanár ellenőrzése a domináns. A tanulási-cél oriental didaktikai
modellre szintén érvényes az a szemlélet,
miszerint az oktatási folyamatot végig szabályozni kell és ha ez nem
valósul meg, nem működhet hatékonyan a
távoktatási rendszer.
3.
Caroll tanulási hatékonyság modellje:
Ez egy angolszász eredetű tanuláshatékonyság modell, melyet Báthory-féle rendszerelméletű modellel együtt gyakran említik meg. Ő azt vallja, hogy egy adott tanulási feladatnál meglehet állapítani azt, hogy az egyénnek mennyi időre van szüksége a sikeres teljesítéshez. Akkor gazdaságos egy tanulási folyamat, ha időben gyorsan eltudja sajátítani az oktató által kitűzött célokat. Vajon mihez viszonyítva határozzák meg a távoktatás tananyagfejlesztői egy adott munkafeladatra szánt optimális időkeretet? Ennek a modellnek a kulcsfogalma az időkeret, az időhatékonyság, és gyakran talán ezért sem sorolják a didaktikai modellek kategóriájába. Amennyiben tudja a tanár, hogy mennyi az az optimális időkeret, melyre a távtanulónak átlagosan szüksége van, azt illik a tanuló rendelkezésre bocsátani, hiszen ha nem elegendő időt fordít rá a tanulási folyamatokra, akkor nem lesz érdemben hatékony az elsajátítás, ha viszont sok időt tölt vele, felléphet az apátia, illetve az unalom érzése és ez már nem gazdaságos oktatási folyamat minősül. Andragógusként, ha nem tudom felmérni egy tananyag elemi részénél, hogy miképpen járul hozzá a kitűzött célokhoz, akkor ott didaktikai szempontból hiányosságok vannak.
4. Bloom: Az optimális tanuláselmélete
A Bloom-féle tanuláselmélet jelentősége
számomra úgy értelmezhető, hogy a távtanulók többsége képes hatékonyan elsajátítani
a számukra előírt követelményeket, akkor ha megfelelő környezeti, feltételek és
ergonómiai szempontok figyelembevételével elegendő idő áll rendelkezésükre. A
sikeres tanulás akkor valósul meg, ha jelen van az ismeretelsajátítási készség,
a pozitív attitűd és motivációs tartalék. A távoktatásban vertikális és nem
lineáris oktatási folyamat valósul meg, ahol lehetőség kínálkozik a tanulók
hiányosságainak korrigálására, de a lineáris oktatási gyakorlatban magasabb a
lemorzsolódás aránya.
5.
Nagy Sándor módszertani didaktikája
Az egész pedagógiai folyamatot egy szituációláncolatként lehetne értelmezni. Az elején felmerülnek az adott feladattal kapcsolatos érzések, attitűdök, majd megjelenik a cselekménynek valamilyen produktuma, és kezdődik újból az egész. Nagy Sándor módszertani didaktikai modellje egy szabályos oktatási algoritmizálást mutat be. A modell további tulajdonsága, hogy komplex, egészet alkotva próbálja leírni az egész oktatási folyamatot.
6. A
tanítás-tanulás Báthory Zoltán-féle rendszerszemléletű modellje
Ez a rendszerszemléletű modell visszacsatolt algoritmusokat mutat be. Tulajdonképpen egy „hömpölygőˮ állapotról van szó, ami a tanulókban történő változásokat próbálja felvázolni. Az oktatási folyamat visszacsatolása értelmezésem szerint azt mutatja, hogy ha látjuk, hogy a tanuló kb. 67% -ot elért, adhatunk még neki plussz feladatokat, de nem több terjedelmeben, hanem más minőségben és ezzel is visszacsatolás megy végbe. Egy egyszerű oktatási folyamatnál is vannak visszacsatolások. Ha viszont semmilyen jelet nem kapunk vissza az oktatási folyamtnál, az is egy visszacsatolási folyamatot jelent, igaz egy negative visszacsatolásról van szó, mert egy oktatási folyamatban nem torténik meg az, hogy ne torténjen semi.
7.
Schulz-féle tanításelméleti didaktika modell, un. „Hamburgi modell”
Ezt az oktatási folyamat értelmezésem szerint 7 egységből álló mikrostruktúrát fejez ki, ahol a mikrostruktúra szabályozottabb Úgy is elképzelhetjük, mint egy „akadályversenytˮ ahol a tanulási folyamatok során vissza-vissza lehet térni, ha a tanuló „elvesztette a fonalatˮ majd tovább haladhat a következő tanulási pontig, szükség esetén akár többször is meglehet ismételni a tanulási folyamatot.
8.
Aebli pszichológiai alapú didaktikai modellje
Ebben a modellben is egy mikrostruktúrális leírás figyelhető meg. Hasonlóságot mutat Falus Iván didaktika modelljével. Az oktatási folyamatnak megvan a sajátos irányultsága, hiszen ismétlődhet, de a didaktikai fokozatokat nem hagyhatja ki. Egy hatékony távoktatási környezetben ahol egy előre beprogramozott oktatási folyamat működik nem biztos, hogy az ismétlődés a jó megoldási forma. Lehet akár többször is elmondani, illetve pontosabban, értelmesebben másképpen fogalmazni.
9. Az oktatási folyamat mikrostruktúrájának értelmezési lehetőségei - Nagy Sándor/Falus Iván
Falus
Iván didaktikai modellje 9 lépésből tevődik össze, amelynek pontjait a
következőképpen foglalom össze:
1.
A tanulókban ébresszünk belső motivációt az oktatási tananyag hatékonyabb
megértése, értelmezése érdekében, valamint fontos pedagógiai/andragógiai elem a
figyelem felkeltése is.
2. Szintén az egyik legdominánsabb pedagógus/andragógus szerepkörhöz tartozik a tanuló kellő informálása a tanulási célokról, a tanulási követelményekről.
3.
Célszerű az oktatónak még a tanulási folyamat előtt felmérni a távtanulók
előzetes ismereteit, tudáskészletük minőségét.
4.
Az új ismeretek, tanulási anyagok,tárgyak, műalkotások, stb. bemutatása, prezentálása,
mely az 1960-as években indult el.
5.
Célszerűnek tartom a tények, jelenségek és tanulási folyamatok, minél sokoldalúbb
elemzését bemutatni.
6. A távoktatás során, de a személyes, (frontális) tanórák esetében is fontos a reflexiós visszacsatolások regisztrálása, továbbá a pontos fogalomalkotás és következtetés is az adott tananyagról.
Az utolsó fázis az elért teljesítmények mérése és értékelése. Hogyan mérjük leghatékonyabban? Milyen szempontok szerint minősítsünk? Bízom benne, hogy hamarosan választ találok a felmerült kérdéseimre kommentek formájában, illetve a következő előadás sugárzásával.
Xénia, a didaktikai modellek számossága imponáló. Mi a véleménye az előadásban ismertetett alapelvek oktatási folyamatban való érvényesíthetőségéről?
VálaszTörlésEgy hatékony oktatási folyamat felépítéséhez nélkülözhetetlen a mikrostruktúrákra bontott tananyag, mely a tanulói kontrollt hivatott ellenőrizni. Az optimális mikrostruktúra nem csak a távoktatási folyamatban hatékony pedagógiai/andragógiai eljárást jelent, hanem a hagyományos /osztálytermi/ oktatási folyamatra is érvényes. Az oktatási folyamatban szereplő didaktikai alapelvek közül kiemelném az információ áramlás folyamatának szerepét, mely az információ haladási útját írja le. A másik fontos tényező a kommunikációs folyamatok, illetve a komm. csatornák ismerete.
VálaszTörlésEzen belül megkülönböztetjük a differenciálás alapelvét, melynek lényege, a tanulók közötti különbségek figyelembe vétele. Tapasztalat, hogy az osztálytermi tanórákon ez a megismerési folyamat nehéz feladat, de nem lehetetlen, ellenben az online formában folytatott oktatás során könnyebb a differenciálást felismerni. Ez a megismerési folyamat úgy valósul meg, hogy e-portfólió segítségével osztjuk meg egymásról az ismereteket, információtartalmakat. A tartalomközpontú differenciálásnál könnyebb algoritmizálni, könnyebb és olcsóbb fejleszteni, a tevékenységközpontú differenciálásnál pedig középpontban a facilitator, a mentor, a tutor, akik koordinálják az oktatási folyamatot. A következő alapelv az adaptibilitás, ahol az alkalmazkodóképesség, a kölcsönös együttműködés kerül előtérbe a csoportos feladatok körében. Lényege, hogy a csoportban észlelt egyéni különbségeket elfogadjuk, /befogadjuk/ adaptáljuk, ezzel kiépítve a nyitottabb és kötöttebb szervezeti tanulási folyamatokat.